niedziela, 22 czerwca 2014

Czym jest Laja Joga

Co to jest Laja Joga? Czym jest Laja Joga? 


Zjednoczenie ciała, uczuć, umysłu, serca i duszy od zawsze jest podstawowym celem metodycznym praktyki każdej jogi. Można powiedzieć, że laja oznacza głęboką koncentrację (skupienie, zogniskowanie) powodującą stopniowe rozpuszczenie, pochłonięcie struktur materialnego ego w przeczystej potędze Najwyższej Świadomości. Laja Joga jest taką formą jogi w której Jednia, Najwyższe Zjednoczenie znane też jako samadhi, zostaje osiągnięte poprzez proces laja, który oddać można sufickim terminem fana lub buddyjskim nirwana. Laja to proces stopniowego pochłaniania zasadniczych energii tworzących naszą materialną istotę, tak że Świadomość (Ćittam) zostaje uwolniona (wyzwolona, zbawiona) od wszystkiego co nie jest duchowe, a w czym ukryta jest boska oświecająca potęga Czystego Ducha. Można powiedzieć, że świadomość pochłonięta skupieniem w Bogu, zanurzona w Duchu, stopniowo absorbuje się tym tak, iż wszystko co nie jest duchowe od niej odpada i unicestwia się, a to co zostaje jest niezniszczalnym bytem Wiecznego Ducha, prawdziwą substancją i esencją (Sain) ludzkiej Istoty (Nara).

Laja Joga - Praktyka z czakrami i kundalini śakti

Joga oznacza "Jednię" i stanowi esencję wszelkiej religii, istotę każdego wyznania, rdzeń każdej drogi duchowej. W dawnych Indiach jogę praktykowali tacy mędrcy jak Śiwa, Rama, Kryszna, Budda, Śankara, Patandżali czy legendarny Ryszi Wjasa. Kryszna naucza Ardźuny nie krysznaizmu ale właśnie jogi! U podstaw dźainizmu jest joga, gdyż Mahawira praktykował hatha jogę. Założyciel religii perskiej, Zaratusztra także praktykował jogę. "Wiedza o Jedności" znana była i praktykowana przez Proroków Beni Israel: Seta, Henocha, Noego, Abrahama, Mojżesza, Eliasza, Dawida, Jezusa czy Muhammada. Jezus Chrystus odbył nawet kilka lat trwającą pielgrzymkę poświęconą studiowaniu jogi, a szczególnie radża jogi i krija jogi. Także Gautama Buddha przez całe życie studiował jogę, radża jogę ścieżki siddhów. Bodhidharma przyniósł radźa jogę praktykowaną przez Buddę z Indii do Chin. W krajach bliskiego Wschodu mówi się o tej praktyce Sufa lub Zuf (hebr.). Jak świadczy Biblia, tacy mężowie jak Prorok Samuel czy Dawid związani byli ze szkołą sufich (ryszich). W Tybecie ludzie nie mówią o sobie, że są buddystami, tylko że praktykują jogę. Padmasambhawa także jest joginem, podobnie jak Adi Śankara czy Sai Baba. 

Laja Joga (ang. Laya Yoga, Layayoga) uchodzi za najdoskonalszy sposób diagnozowania i rozpuszczania uwarunkowań karmicznych, oczyszczania z karmana. Termin lajah oznacza rozpuszczenie, roztopienie wszelkich uwarunkowań i ograniczeń powstałych na wskutek rozmaitych zdarzeń i przeżyć mających miejsce w przeciągu całego ludzkiego życia. Bariery uwarunkowanego życia stopniowo roztapiają się, aż dusza ujrzy oświecający świt wolności i zbawienia (Kaiwalja). Lajah oznacza wchłonąć bądź rozpuścić. Joga to inaczej jednia lub pojednanie. Laja Joga to pojednanie przez rozpuszczenie. Można powiedzieć: joga pochłaniającego rozpuszczania się w Duchu Boga. 

Uzdrawianie ciała, psychiki i duszy jest jednym z zasadniczych kierunków jogicznej działalności służących całkowitej odnowie psychobiologicznej i duchowej. Oczyszczające, uzdrawiające i odmładzające ćwiczenia jogi mogą przywrócić zdrowie, siłę życia, radość, a także przedłużyć życie. Duchowe uzdrawianie jest istotną częścią każdej religijnej drogi życia. Praktyki Laja Jogi służą wyzwoleniu, zbawieniu duszy i pojednaniu jej z Bogiem. Czym jest Bóg dla joginów? Starożytni mędrcy przez wszystkie religie powtarzają te same prawdy. Jest On tym w którym żyjemy, poruszamy się i jesteśmy, Tym który sam daje wszystkim życie i oddech. Jest On światłem świadomości, duchem wszechświata, ogniem płomiennym i Panem wszystkiego. Jest On Dobrem które mieszka tak wewnątrz nas jak i poza nami. Moc Boża uzdrawia, a wielu świętych mędrców zrealizowawszy jogę służy bliźnim darem cudownego uzdrawiania aby mogli poznać Bożą Obecność. 


Dikszan - inicjacja w Laja Jogę oznacza ustanowienie połączenia pomiędzy ludzkim duchem ubranym w ciało, a Odwiecznym Najwyższym i Najświętszym Duchem Boga, Brahmanem, który pozostaje bezcielesny. Energia inicjacji jest przepływem tchnienia Ducha Bożego i pojednaniem się z Bogiem w Duchu. Ułatwia skupienie się w Duchu i Prawdzie oraz autentycznie duchową, natchnioną modlitwę. Można powiedzieć, że inicjacja jest zawsze chrztem w Duchu Świętym dokonanym dla praktyki duchowego roztopienia się w Bogu.

Przedwieczna Szkoła Duchowa zwana także w rozlicznych tłumaczeniach wschodnich traktatów "Braterską Wspólnotą", "Zakonem Misterium" lub "Ścieżką Wchłonięcia", opiera się na naukach i praktykach Laja Jogi przekazanych w bardzo dawnych czasach przez Mistrza Śiwa Mahadewa  swoim uczniom i wielbicielom zwanym czela. Czohan (Mistrz, Wódz) Śiwa Yogeśwara założył ogółem dwanaście linii przekazu jogi, które stanowią całkowite i zupełne systemy nauczania i praktykowania we wszystkich fazach duchowej drogi rozwoju człowieka. Laja Joga jest linią przekazu (sampradaya) dzierżoną przez wielkich Mahatmów z Aśramu znajdującego się w uroczych i trudno dostępnych dolinach himalajskich otoczonych wysokimi górami. Lajowie zwą się nawet "Światłem Himalajów". 

System Laja jest jedną z czterech głównych tzw. Wielkich Dróg Duchowych, oprócz Mantra, Hatha i Radźa Jogi. Jest to więc jedna z czterech głównych form jogicznej ścieżki jakie istnieją i są możliwe do praktykowania w tym Ciemnym Wieku zwanym Kali Jugą (ang. Kali Yoga). Warto też wspomnieć iż Pan Śiwa określił te cztery systemy jogi jako MAHA JOGĘ, jeśli praktykowane są łącznie wybrane z nich elementy podstawowe. Zasadniczo, to co oferujemy jako publiczne wprowadzenie w jogę, jest w swej istocie Maha Jogą (Wielką Jogą) i może być rozwinięte bardziej szczegółowo w jedną z Wielkich Dróg Duchowych. Oczywiście, Bractwo preferuje Odwieczną Ścieżkę Wchłonięcia (Laja Jogę). 

Mistyczne kontemplacje, głębokie nauki Odwiecznej Mądrości, misterium modlitwy, opanowanie zmysłów, charyzmatyczne cuda, wszystko to jest już przedmiotem jogi w każdej z istniejących religii. Joga to realna praktyka i pomoc w głębszym zrozumieniu każdej z istniejących religii czy wyznań, nie zaś zbiór dogmatów. Laja joga ukazuje w szczególności to, co wspólne w naukach wszystkich religii i wyznań duchowych. Joga jest Drogą czystą i bitą, ścieżką prawości i miłości. Nawet taoistyczna tradycja religijna swoje głębsze i rdzenne nauki raczy nazywać jogą. Laja jest wschodzącym Światłem Ekumenii, które jednoczy w sobie prawdę wszystkich istniejących religii, dróg bożych w ich głębszej mistycznej warstwie. Można powiedzieć, że religie stanowią uproszczoną i egzoteryczną, zewnętrzną stronę jogi, która jest mistyką, gnozą, hermetyzmem. 

Według starożytnych i współczesnych przepowiedni właśnie Joga stanie się podstawą nowoczesnej, duchowej kultury nowego, trzeciego  tysiąclecia oraz niebiańskiej epoki wodnika. Możemy zjawisko to zaobserwować na przykładzie duchowej awangardy naszej cywilizacji jaką są ezoteryczne Ruchy Nowego Wieku. Wszystkie one szeroko czerpią ze starożytnych duchowych ideałów jogi i ostatecznie ich adepci zwracają się praktykowaniu starożytnej misteryjnej jogi. Nawet reforma sekciarskiego chrześcijaństwa wyszła z kręgów jogi lub jogą jest inspirowana.  Odnowowe ruchy zielonoświątkowe i chrystusowe przejęły indyjskie formy duchowej praktyki znane z ezoterycznej Bhakti Jogi i dzięki temu przyjmują swego Zbawiciela do serca. Reformatorski, soborowy papież Paweł VI, każdego poranka przez pół godziny oddawał się medytacjom jogi dla oczyszczenia ze swoich licznych grzechów. Chociaż ciemne siły demoniczne tłumią soborową ekumeniczną rewolucję chrześcijańską od jej zarania, jednak zwycięstwo zastępów Boga Żywego jest nieuniknione i nowa kultura duchowa inspirowana jogą rozprzestrzeni się ogarniając całą ziemię i transformując wszelkie sekty religijne czy raczej ich niedorozwiniętych duchowo wyznawców. 

Linia przekazu nauczania, linia sukcesji, czy też tradycja duchowa z której pochodzi Laja Joga zwana jest Parvata Tirtha, a ściślej Bractwem Lajów lub Himaćala Laya. Siedmiostopniowa ścieżka (marga) duchowego wzrostu rozpuszczająca w niezmierzonej łasce oceanu miłosierdzia najwyższego Boga jest podstawą całej duchowości sukcesji GURU (Mistrzów Przewodników Duchowych), którzy przekazują jedną z najbardziej starożytnych i ezoterycznych form jogicznego nauczania. Tradycyjnie, na czele całej linii przekazu i jej wszystkich form, stoją: Guru Śiwa (Łaskawy) znany częściej ze swych rozlicznych emanacji jako Czcigodny Ojciec, Babadźi (ang. Babaji), Śiwbaba, oraz jego małżonka znana jako Dewi Parwati (Córka Góry, czyli szacownego Mahatma Himaćala Radźa). Aćarjowie uroczyście wyniesieni poprzez przekaz duchowy od Żyjącego Mistrza Lajów stanowią filary nauczania jogi jako posłannicy czy apostołowie linii sukcesji tej wedyjskiej laja jogi.

Mistyczne metody praktyki dawnych joginów

Wszelkie jogi hinduskie i tybetańskie czerpią z tego źródła najprzedniejszego niebiańskiego nektaru. W istocie swej JOGA jako duchowa droga jest dużo starsza niż współczesna tradycja hinduska, gdyż ta pochodzi ledwie z VI-VII wieku e.ch.! Laja Joga może zostać nazwana jogą wchłonięcia (rozpuszczenia się) w świadomość Wielkiego Ducha, Światła i Życia. Mistrz, Guru Śiwa, głowa całej jogicznej linii nauczania zwany jest też Ojcem, Baba, a jeszcze częściej Ojcem Mistrzem, co brzmi Wale Baba. Guru Śiwa żył i chodził po ziemi tak samo jak Ty około 10 - 12 tysięcy lat przed e.ch. Właśnie tak starożytna jest nauka jogi, którą otrzymał i rozpowszechnił wspólnie ze swą małżonką Dewi Parwati. Naprawdę bezpośrednio naucza tylko nielicznych, najczęściej Arhatów, sam pozostając raczej duchowym patronem wszystkich adeptów i adeptek jogi. Abstrakcyjne pojęcie Śiwa (Przychylność, Łaska Boża) określające najwyższy duchowo byt uniwersum odróżniamy tu od imienia żyjącego na ziemi jogina, którego zwiemy Guru Śiwa! Absolut częściej określamy jako Paramaśiwa lub Paraśiwa! 

Joga jest sednem każdej religii i tym co wspólne we wszystkich religiach. Jeśli człowiek naprawdę chce zgłębić mistyczno duchową istotę swojej religii przychodzi praktykować jogę. Mówimy że joga nie jest religią w sensie osobnego wyznania czy sekty oddzielającej się od innych. Mówimy też, że joga jest treścią i głębią każdej religii, jej wewnętrznym kultem. Dlatego możesz być członkiem każdej religijnej społeczności i praktykować jogę, w tym laja jogę. Dwie reguły czy jak wolimy dwa przykazania obecne we wszystkich świętych pismach takich jak Weda, Koran czy Biblia są jakby dwoma skrzydłami anielskiego, niebiańskiego treningu Laja Jogi. "Świętymi bądźcie bo Jam jest Świętym" oraz "Bądźcie tak doskonali jak Ojciec wasz niebieski doskonałym jest". Oto znaki autentycznej duchowej drogi uniwersalnego życia jaką jest JOGA. 

Bodhidharma, który przyniósł naukę wedyjską do Chin, poprzez Tybet, przyniósł dokładnie nauki i praktyki starożytnych jogów, włącznie z śiwaicką sztuką walki kalaripajat znaną później jako Shaolin. Także Gautama Buddha, w spolszczeniu Budda, praktykował jogę, poprzez jogę osiągnął oświecenie i zaproponował jogę jako powszechną drogę do wyzwolenia, do zbawienia ludzkich istot. Szkoły tak zwanego buddyzmu tybetańskiego do dzisiaj, jak na ironię, mówią że są szkołami praktyki jogi tybetańskiej, jogi tantrycznej, a termin buddyzm jest tam nieznany. Buddha zaś jest czczony jako jogin, który osiągnął doskonałą świętość oświecającego przebudzenia. W istocie swej joga praktykowana we wszystkich szkołach buddyjskich zasadza się głównie na metodach Mantrajany oraz na systemie Radźajogi i Siddhajogi. 

Braterstwo Lajów, Zakon Misterium czyli siedmiostopniowa starożytna Laja Joga jest podstawową działalnością duchową wieszczów i mędrców z Himalajów, która we wszystkich aspektach pracy nazywa się Laja Joga Sanghą. Zatem Laja jest sercem i podstawą pracy duchowej tego starożytnego Bractwa Lajów, Wspólnoty Lajów. Ścieżka opiera się o siedem poziomów czy komnat wiodących do poznania Przybytku Odwiecznej Ciszy w głębi serca, gdzie mieści się siedziba DUSZY (Atman, Purusza). Stopnie inicjacyjnej Ścieżki Serca zwiemy Laja Margą ( Ścieżką Wchłonięcia, Drogą Rozpuszczenia). 

Ścieżka Laja (ang. Laya Marga) przekazuje też wiele nauk i praktyk pomocniczych, jeśli niezbędne są w jakimś etapie duchowej drogi jej adeptów i adeptek. Można wspomnieć Mahadewi Jogę, ścieżkę Wielkiej Bogini Matki, znanej w wielu tradycjach i religiach, w tym też w chrześcijaństwie jako kult Niebiańskiej Matki Boskiej, będącej ucieleśnieniem Boga w jego żeńskiej postaci. Ścieżka ta opiera się o pracę oczyszczania energii żywiołów (Bhuta) i bogatą mistykę Przyrody (Rudra) w jej opiekuńczym aspekcie. Trzy stopnie wtajemniczenia opierają się o praktyki: Bhutadźaja Jogi lub Bhutaśuddhi (Opanowanie żywiołów), Indrijadżaja Jogi (Opanowanie Zmysłów) i Kundalini Jogi (Opanowanie Potęgi Świadomości i Mocy Dobrej Woli Boga). Można wspomnieć Jogę Uzdrowienia, Dobrobytu i Długowieczności, która zwana jest Bhaiszadźja Guru Joga. Ścieżka ta jest siedmiostopniowa drogą do Krainy Dobrego Zdrowia zwanej Waidurja (ang. Vaidurya), a także wedyjską nauką duchowego uzdrawiania, przedłużania życia i egzorcyzmu. Jest to praktyka ajuwerdyjskich medyków i terapeutów, zarówno indyjskich jak i tybetańskich. 

Kaushiki - duchowy taniec lajów

Pomimo używania terminów takich jak joga chrześcijańska, tybetańska, buddyjska czy taoistyczna w odniesieniu do własnych religii, joga pozostaje jogą i oznacza wewnętrzne, misteryjne nauki i praktyki każdej z tych religii, religijną gnozę i mistyczne misterium, unio mistica. Separatystyczne sekciarstwo religijne powstaje z powodu prymitywnej umysłowości wyznawców, nienawiści i fanatyzmu, których nie wyzbyli się członkowie wspólnot religijnych w każdej części świata. Światło Ducha wlane do brudnego naczynia psychiki skażonej nienawiścią ulega ściemnieniu i spaczeniu tworząc antagonizmy, podziały i waśnie pomiędzy wspólnotami religijnymi. Z tego powodu joga kładzie nacisk na wszechstronne oczyszczenie i zrozumienie międzyludzkiego braterstwa, na przepełnienie się darem duchowej Jedności, Światła, Prawdy i Miłości. Cztery charyzmatyczne filary każdej jogi to Miłość (Bhakti, Prema), Prawda (Satya), Świętość i Pokój. Joga zawsze jest Światłem Ekumenii, które jednoczy wyznawców wszystkich wiar i orientacji religijnych w Bożym Duchu Miłości i Prawdy. Joga służy pokazywaniu Drogi Czystej i Bitej, Wąskiej Drogi wiodącej do Ostatecznego Celu. Zaprawdę, Droga Doskonałych jest wąska i ciasna.

Bardziej zaawansowanym, ezoterycznym aspektem praktyki jogicznej Lajów są praktyki tantryczne wedle konceptu tak zwanej Białej Tantry czy Białej Drogi. Tantra Joga zwana też Tantrajanę, to pojazd praktyki związany z rozwojem duchowym poprzez mądrość i wysubtelnianie w codziennym życiu. Tantra oznacza dosłownie "Wyzbycie Prymitywności". Praktyka odnosi się bardziej do Mistrzyni, Guru Parwati i całej żeńskiej linii nauczania Parvata Tirtha (dosł. Górski Bród, Górska Linia Przekazu). Podstawa pracy dotyczy sfery sił biologicznych człowieka, instynktów płci, intymności, poszukiwania bliźniaczych płomieni, harmonijnego życia mężczyzn i kobiet, układania więzi partnerskiej w oparciu o czułość, subtelność i wierność. Rozwój duchowy opiera się o metody przekształcania energii i pragnień i namiętności w wysublimowane stany rozkoszy i doznawania prowadzące do oczyszczenia i opanowania zmysłów, a dalej do zbawienia i zjednoczenia z Bogiem w codziennym partnerskim pożyciu. 

Joga oferuje proces inteligentnego i wszechstronnego doskonalenia w którym rozumiemy wierzenia i będziemy w stanie je skutecznie praktykować. Właśnie do tego celu służą ćwiczenia kontemplacyjne zwane na ogół medytacjami. Nie - ślepemu i fanatycznemu (czytaj nienawistnemu) dogmatyzmowi. Tak - rozumnemu i inteligentnemu wypełnianiu życia w głębi religijnego misterium. Joga jest MISTERIUM każdej tradycji duchowo - religijnej i spuścizną kultury indoeuropejskiej, której pierwotnym językiem jest Sanskryt. Uniwersalne Życie i Duchowe Odrodzenie to synonimy jogi. Narodzenie z Ducha Świętego to proces Duchowej Inicjacji (Dikszan) w jogę, stąd joga bardzo ostrożnie podchodzi do kontaktów z rozmaitymi zwykle nieczystymi i prymitywnymi duchami astralnymi, unika channelingów czy spirytyzmu. Świadomość Boga, Brahmana, i świadomość Buddy, Jezusa czy Kryszny to ciągle ta sama wszystkoogarniająca świadomość, cel wszystkich religii. Kogo wielbił jogin Śiwa? Czcił Boga Rudra, Bożego Ducha Życia i Pana Przyrody. Kogo czcił Kryszna i Rama? Mistrz Rama i Pan Kryszna, każdy z nich jako jogin czcił Śiwa Mahadewa, Mistrza Joginów, Władcę Nieba. Kogo wielbił Ćaitanja? Pan Ćaitanja wielbił Ramę i Krysznę. Kogo wielbił Jezus Chrystus? Jezus wielbił Boga Śiwa i studiował nauki Buddy, oraz innych największych joginów w historii planety ziemi. Oto duchowa hierarchia zbawicieli, wyzwolicieli dusz ludzkich z ich splamień i skażeń czy jak kto woli grzechów. 

Szambala, oryginalnie Śambhalah, zwana też jogą kosmiczną lub planetarną, jest kolejną pomocniczą formą pracy na ścieżce Lajów. Pomaga połączyć się z Najwyższą wolą i Zamiarem Boga na naszej planecie i poznać boskość, Ducha Planety. Szambala jako miejsce zwane jest także Świętym Miastem (Miasto Brahmy, Niebiańskie Jeruzalem), siedzibą najwyższej manifestacji Absolutu, Brahmy, Adhibuddhy, Paraśiwa. Medytacje ze Strażnikami Niebios, zwanymi Nawagraha, to tradycyjna joga planet. Praktyki z subtelnymi duszami kosmicznymi Syrjusza, Plejad, Gwiazdy Polarnej (Dhruwa), a także z istotami wszystkich Duchów (Logos, Brahmanda) planetarnych to właśnie joga świadomości planetarnej, gwiezdnej i kosmicznej. Esencją jest przybliżenie się do postaci Sędziwego Pana Wieków, do Władcy Planety Ziemia, który w jodze nosi imię Brahma Kumara lub Sanat Kumara (Przedwieczny Młodzieniec), Karttikeya, Skanda, Murugan. 

Nathsampradaja Hathajoga (ang. Hatha Yoga) to starożytna linia sukcesji wielkich nathów (strażników) i siddhów (doskonałych), zapoczątkowana przez Riszabhanatha u początku całej obecnej epoki świata według wedyjskiej miary czasu, a kontynuowana w nieskażonej formie przez Parśwanatha, dwudziestego trzeciego Wielkiego Zwycięzcę (Mahawira), jak zwie się Mistrzów Hatha jogi. Współczesna forma wywodzi się od Mahasiddhy Krisznaćarii, założyciela linii Siddha Jogi. Inicjowany adept (ka) tej ścieżki zwie się natha lub nathini i zawsze jest Strażnikiem Ścieżki Zwycięzców. Nathsampradaja jest źródłem wszelkich postaci Hatha Jogi, które nie zawsze odpowiadają oryginałowi. Wszystkie podstawowe asany rozpoczyna się od pozycji lotosowej (Padmasana). Jako ćwiczenia wstępne praktykuje się oczyszczenia wodne (lewatywa, płukania nozdrzy) oraz tratakę, bandha i mudra jako techniki oddechowo - medytacyjne z zaangażowaniem ciała i mięśni.

Ćakry, Żywioły i Kundalini - Praktyki Lajów

Wadźrasattwa (ang. Vajrasattva) to pojazd Diamentowej Istoty lub dobroci. Dobra Wola, Czysty zamiar Istoty Boga wyłania się z kontemplacji Pustki. Abhawa Joga jest podstawą praktyki niepojawienia się potoku zjawisk świadomościowych i utrzymywania świadomości nieistnienia wszelkich zjawisk światowych w materialnej egzystencji. Abhawa to proces zaprzeczania realność i materialnej egzystencji prowadzący do zaniku zjawisk wytwarzanych przez siły materialne. W efekcie osiągamy wielką pustkę (Abhawaah) w której jest unicestwienie śmierci i osiągnięcie bezcielesności. Oznacza to także osiągnięcie Przedwczesnego Spokoju (Praśantih). Istota ludzka staje się ucieleśnieniem Dobrej Woli Najwyższego Boga poprzez oparcie się na praktyce odbierania (pratjaja, odczuwanie) pustości (abhaawa) nawet w odniesieniu do widza, podmiotu odbierającego wrażenia. Cztery formy jogi wyznaczające ścieżkę: Abhawa, Guru, Maha i Agni Joga. Mówi się, iż jest to Ścieżka Bractwa Diamentowego Serca lub Ścieżka Świątyni Dobrej Woli Guru Morya, Mistrza Himalaya. Znana jest także jako suficka Din-i-illai (Boska Wiara) i Bractwo Subudh.

Śigatse to ścieżka do Świątyni Mądrości dwudziestu czterech Ryszich (ang. Rishi), Świętych Starców. Główną praktyką jest Radża Joga (ang. Raja Yoga) zwana też Drogą Królów Mędrców. Odsłaniając źródło Odwiecznej Mądrości (Sarwadżana) osiąga się królewskie pojmowanie przeznaczenia ras i narodów ludzkiej ewolucji, wgląd w grupową karmę społeczeństw, zrozumienie mechanizmów działania ewolucji i bieżącej pracy swojego narodu oraz ukrytego życia przyrody. Wszystko to aby móc sprawować władzę w charakterze Króla - Mędrca. Radża Joga jest praktyką Książąt, Królów i Władców Złotego Wieku Prawdy. Dwudziestu czterech Świętych Riszich to jakby 24-ech Ministrów, 24 świętych proroków Wielkiej Rady Nauczyciela Świata (Dżagadguru), który odpowiada za duchowe zarządzenie ludzkimi społeczeństwami.

Rozpatrując duchową drogę rozwoju warto mieć na względzie fakt, iż świadomość Guru (Duchowy Przewodnik) prowadzi do coraz większej wolności i swobody ducha i do coraz większego rozpuszczenia wszystkich struktur materialnego ego, które sprzeciwiałoby się potrzebom płynącym zgłębi duszy, która jest w swej istocie boska. Mistrzowie Czystych, Bezforemnych Krain, takich jak Waiduria czy Waikuntha, są całkowicie wolni i niezależni w Tym co czynią i nauczają. W szczególności są wolni od cienia dumy i zazdrości, wolni od błędu i pomylenia, wolni od demonicznych zwiedzeń. Mówiąc materialny, zawsze mamy na myśli całość Prakrytu, który obejmuje świat fizyczny, astralny i mentalny. Guru zawsze prowadzi ku Niebiosom (Dewaczan) po ścieżce samo-wyzwolenia, a potem poprzez Niebiosa, po ścieżce oświecenia, by w końcu dotrzeć do Bezforemnych Krain i wejść na ścieżkę wiecznego życia. W oświecającym dusze Świetle Himalajów istnieje tylko jedna ścieżka, tylko jedna droga, choć wiele jest metod i sposobów pomagających realizować rozmaite jej fazy. Jest to ścieżka Pieśni Powrotu. 

Joga jest sednem każdej religii i tym co wspólne we wszystkich religiach i szkołach duchowości. Jeśli człowiek naprawdę chce zgłębić mistyczno duchową istotę swojej religii przychodzi praktykować jogę w jej pełnej, wszechstronnej formie. Joga nie jest religią w sensie osobnego wyznania czy sekty oddzielającej się od innych. Joga jest treścią i głębią każdej religii, jej wewnętrznym kultem duchowym. Możesz być członkiem każdej religijnej społeczności i praktykować jogę, choć szatańskie sekty w zazdrosnej i obłudnej trosce przeczą prawu wolności duszy do zjednoczenia się z Bogiem i w swej ślepej ciemności usiłują powstrzymać dusze pragnące Boga od praktykowania wszelkiej JOGI. Joga to światło ekumenii, jedności ludzi Boga spośród wszystkich religii jakie istnieją. Termin JOGA dosłownie oznacza pojednanie, zjednoczenie. EKUMENIA także oznacza pojednanie i zjednoczenie. Wielka JEDNIA jaką jest JOGA nie oznacza jednak w żaden sposób uniformizmu ani synkretyzmu. Akceptuje się i popiera rozmaite formy praktyki i kultu pamiętając, iż cel wszelkiej religijności i duchowości czy mistyki jest zawsze ten sam. Jednoczymy się we wspólnocie CELU zachowując odrębność w szczegółowych metodach jego osiągania.

Mistrzowie Czystych, Bezforemnych Krain nie są zazdrośni ani dumni. Pracują z wielką godnością i pokorą. Wyzwoleni Mistrzowie nie są zazdrośni o swoich uczniów ani o swoją ścieżkę. Nie zabraniają też kontaktu z innymi szkołami praktyk i instrukcji nauk, chociaż nakładają pieczęć tajemnicy i ślub milczenia jeśli chodzi o rodzaj praktyk wypełnianych przez adeptów. Wykazują ciągle, iż droga powrotu jest tylko jedna ze względu na kierunek i cel do którego wszyscy dążymy, choć wiele jest sposobów praktykowania. Istnieje tylko jedna droga. Istnieje tylko jedna religia.

Nieoświeceni, fałszywi nauczyciele jakich jest wiele, pochodzący często z materialnych Krain Demonów w światach astralnych lub mentalnych nauczają zaś, że tylko ich droga jest jedyna i słuszna, a także są bardzo zazdrośni o swoich uczniów, zabraniając im często prawa do kontaktu z tak zwanymi innymi ścieżkami (z innymi niż "nasza"). Ulubioną nauką tychże demonów jest nauka potępienia dla wszystkich innych szkół czy religii, chociaż potępianie jest zastrzeżone jedynie dla powstrzymania istot mrocznych, złych, upadłych. Zazdrośnie strzegą swoich uczniów, pragną posiadania ich, a nie ich wyzwolenia. Boją się o konkurencję przyjmując wrogie usposobienie do adeptów innych prawdziwych ścieżek duchowych czy religijnych. Zbyt są dumni aby przyznać, że ich ścieżka jest po prostu Jedną z wielu metod szczegółowych, a już tym bardziej przyjąć fakt że prowadzi być może donikąd! Szkoły Demona Rawany twierdzą nawet, że wszystkie religie i szkoły duchowe są złe włącznie z ich własną. Nihilizm ten jest oznaką piekielnej natury materialnego świata i nie ma nic wspólnego z naukami wyzwolonych Mistrzów, Świętych i Proroków Duchowej Hierarchii Niebios. 

Lajajoga kładzie nacisk na praktykowanie takich grup ćwiczeń jak mantra, mudra i jantra – odpowiednio praca z dźwiękiem, postawą i gestem, oraz praca ze znakami i symbolami (mandala). Podana kolejność uwzględnia także metodologię wprowadzania ćwiczeń, o czym często zapominają nauczyciele wiedzy o ćakramach na Zachodzie ucząc w dosyć przypadkowy sposób w porównaniu z metodyką mistrzów Wschodu. Mantra oczyszcza narząd mowy i zmysł słuchu, mudra uzdatnia ciało dla przepływu wyższych energii, a jantra pozwala na łączenie z wyższymi istotami niebiańskimi. W fazie doznawania kontaktu z wyższymi bytami, należy być bardzo ostrożnym, gdyż nie wszystkie byty bezcielesne bywają zaraz Bogami czy Boginiami, a światy demoniczne też są pełne bezcielesnych duchów, często udających bóstwa. 

Jeżeli chodzi o ćwiczenia typu asany – jogiczne pozycje kojarzone zwykle z jogą, system lajajogi używa głównie pozycji medytacyjnych: siedzących (siad klęczny, lotos), stojących (drzewo), leżących (śawasana) oraz spacerowania. Oczywiście z odpowiednim skupieniem, wizualizacją, rytmem oddychania czy modlitwą (mantrą). Praktykuje się dużo form pokłonów i półpokłonów oraz ruchów rytualnych czy ofiarniczych zwanych sthulla krija. Do praktyki lajów należą też dobrze znane w północnej Indii tak zwane biegi transcendentalne, przypominające jogging oraz spokojne leżenie na wodzie z minimalną ilością ruchu niezbędnego do utrzymania się na powierzchni. Jest to tak zwany relaks wodny połączony z sesją intensywnego oddychania oczyszczającego.

Lajajoga u podstaw słusznie kojarzona jest jako mistyczna droga, marga do zjednoczenia z Bogiem (Absolutem) przez intensywne modły, mantrowanie, medytacje z wyobrażeniem światła i oddawanie czci (pokłony, wielbienie), które prowadzą do przebudzenia mocy kundalini. Praca z ćakramami, ćakroterapie jakie powszechnie występują na Zachodzie stając się coraz popularniejsze, należy odnosić bardziej do metod praktyki laja jogi niż do metod kundalini jogi której są przypisywane. Niestety z punktu widzenia metodologii lajajogi, często zachodnie systemy ćakroterapeutyczne pozbawione są elementarnych podstaw, takich jak prawidłowe nawiązywanie łączności z bóstwem z pomocą intensywnych praktyk długotrwałego wielbienia jakiejś odpowiedniej formy dewy.

Laja Sangha (Laya Yoga Sanghah) jest organizacją duchową służącą aranżowaniu nauczania i praktykowania Laja Jogi pochodzącej od Mędrców z Himalajów, którzy przechowują klejnoty duchowej wiedzy i praktyki ludzkiej cywilizacji. Grupy Laja Jogi prowadzą spotkania dla wszystkich zainteresowanych w wynajętych salach lub ośrodkach. Członkowie uprawiają ćwiczenia jogi głównie we własnych domach, żyjąc w codziennym świecie i wiodąc zwyczajne ludzkie życie. Większe grupy praktykujących znajdują się między innymi w Bielsku-Białej, Branicach, Brzegu, Bydgoszczy, Chorzowie, Częstochowie, Ełku, Gdańsku, Gdyni, Gliwicach, Głubczycach, Gnieźnie, Helu, Jarosławiu, Jaworznie, Karpaczu, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublińcu, Łodzi, Nowym Sączu, Olsztynie, Opolu, Pile, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu, Puławach, Rybniku, Sopocie, Stargardzie Szczecińskim, Strzelcach Opolskich, Szczecinie, Świeciu, Świnoujściu, Toruniu, Warszawie, Wejherowie, Włocławku, Wrocławiu, Zabrzu, Zawierciu, Zielonej Górze, Żninie, Żywcu, gdzie odbywają się mniej lub bardziej regularne spotkania. 

************

1 komentarz:

  1. Uwielbiam praktyki Laja Jogi. To najwspanialsza szkoła Jogi jaką mamy w Europie.

    Sadadeva Yogi

    OdpowiedzUsuń