wtorek, 21 października 2014

Asany - Joga w Szkole Lajów

Asany w Laja Jodze - Joga szkoły Lajów 


Asany, relaksacje i medytacje jogiczne od kilku dziesięcioleci są na Zachodzie wykorzystywane do leczenia pacjentów z traumy i urazów, bolesnych wspomnień, koszmarnych przeżyć. Ofiary przemocy, wypadków, represji, molestowania - wszyscy którym dawna trauma utrudnia aktualne życie mogą skorzystać z dobrodziejstwa jogicznych metod relaksacji oraz leczniczych, redukujących poziom stresu i traumy medytacji. Szczęśliwsi ludzie, to szczęśliwsze społeczeństwo.

Śava Asana (Mrta Asana) 


Śavasana (śavāsana) jest formą relaksacji i medytacji uważnościowej (pratyahara) na leżąco. Pozostając w głębokiej uważności odprężamy, relaksujemy wszystkie mięśnie, uwalniamy wszelkie emocje, pozwalamy myślom przepływać swobodnie, ale nie koncentrujemy się na tym co przepływa. W sanskrycie śava lub mrta oznacza nieboszczyka, trupa, zwłoki. W tej pozycji jesteśmy tak odprężeni, że pozorujemy martwą osobę, nie poruszamy się, jesteśmy maksymalnie rozluźnieni, ale i świadomi cały czas - nie zasypiamy. Przez to jest to jedna z najtrudniejszych pozycji, mimo tego, że  jest pozornie bardzo łatwa. Pozycję trupa, nieboszczyka, można wykonywać zawsze, nawet po jedzeniu, tak długo jak chcesz i masz czas. Nogi rozłożone swobodnie na szerokość bioder czy ramion, dłonie po bokach tułowia, wnętrze dłoni zwrócone ku górze. Istnieje wersja Śawasany z pietami złączonymi tak, że się dotykają, co pobudza wewnętrzny ogień i wzmaga ciepło organizmu.

Śavasana - Prawidłowa pozycja martwego ciała

W śawasanie oddychaj normalnie i miarowo. Odczuwaj jak brzuch i klatka piersiowa powoli faluje. Jeśli jesteś niespokojny, to wydychaj bardziej miękko i dłużej. W czasie praktyki Śava Asanam często przechodzimy proces rozluźnienia od stóp w kierunku tułowia i głowy, a potem z powrotem do stóp. Śawasanę zwykle wykonuje się przez kilka lub kilkanaście minut na początku sesji praktyki Asan, a także na końcu sesji ćwiczenia Asan, jest to bowiem pozycja rozpoczynająca i zakańczająca trening Asan.

Śava Asana (Śawasana) - Prawidłowe wykonanie

Śawasana, pozycja nieboszczyka, usuwa wszelkie zmęczenie i relaksuje umysł, odpręża i wycisza całą psychikę. Pierwsza seria Asan tradycyjnej jogi - tych wykonywanych w pozycji leżącej na plecach jako wyjściowej i końcowej dla formy - w całości wykonywana jest z Śawasany. Głębiej śawasana używana jest w praktykach świadomego umierania oraz w celu eksterioryzacji czyli tak zwanych podróży eterycznych i astralnych. Typowy czas praktyki to 6 minut, 12 minut, 24 minuty, 48 minut, 2 godziny, 3 godziny (yama), a typowy czas praktykowania relaksacji i joganidry w pozycji śawasana to pół muhurty czyli 24 minuty w każdej sesji ćwiczenia jogi.

Medytacja i wzmacnianie


Laya Yoga (spolszcz. Laja Joga) jest bardziej medytacyjna, związana z autoanalizą, samopoznaniem, rozwojem duchowym. Jednakże proste ćwiczenia wzmacniające, w tym ćwiczenia mocy palców są jak najbardziej wskazane w każdym systemie ćwiczeń jogi, nie tylko w sztukach walki - kalaripayatu.


Tyle asan jest ćwiczonych w różnych szkołach Jogi, a wszystko po to, żeby moc swobodnie i długotrwale praktykować medytacje w tej jednej Królewskiej Asanie, w Padmasanie, w Pozycji Lotosu. 
Padmasana - Pozycja Lotosowa

Medytacja Światła w Jodze, w tym w Laja Jodze to często wizualizowanie złocistego blasku oraz świetlistego punktu, który pięknie promieniuje. 


Relaksacja w Jodze ćwiczona jest w siedzącej pozycji znanej dobrze osobom ćwiczącym Jogę jako Padmasana. Jest to przy okazji pozycja wyjściowa do praktyki Mudr z użyciem Asamyukta i Samyukta Hastas czyli układów palców dłoni lub złączeń dłoni. 


Manduka Asana 


Manduka Asana to całkiem przyjemna pozycja, ale zwykle robiona w uproszczeniu, bo stópki niezbyt często chcą się układać z tyłu tak aby leżeć na boku jak widać, a palce były pod odbytem, jak to opisano w dawnych traktatach klasycznej Jogi. 

Manduka Asana


Ardha-Bhujangasana - Pół-Kobra


Ardha-Bhujangasana - Pozycja kobry (półkobry) niweluje wady postawy i negatywne efekty siedzącego trybu życia, zwiększając ruchomość kręgosłupa oraz wzmacniając mięśnie pleców. Stymuluje układ trawienny, poprawia pracę serca i płuc. Pomaga pozbyć się stresu i zmęczenia. Dodaje energii i wzmacnia ciało. Należy pamiętać, że stopy są złączone, bo węże mają tylko jeden ogon. Warto także wiedzieć, że nie podnosi się pępka ponad ziemię, a pępek zawsze spoczywa na ziemi. Inaczej pozycja nie ma pozytywnego oddziaływania wężowego. 

Ardha Bhujanga - Półkobra (Ardhabhudźanga)

Ręce pomagają początkującym w zrobieniu później pełnej wersji Kobry w której nie ma podpierania się rękami, gdyż normalny wąż nie ma rąk. Pospolite rażące błędy w tej asanie, to rozsunięte nogi (dwa ogony) oraz podniesiony pępek i nieuczciwe wygięcie tułowia poprzez podniesienie pępka i bioder z pomocą rąk. Takie ćwiczenie pokazuje, że instruktorzy nie mają pojęcia o metodyce ćwiczenia pozycji Bhujanga (Ardha-bhujanga)... 


Sarpa Asana i Bhujanga Asana 


Bhujangasana, Sarpasana, Purna-Bhujanga-Asana - Pozycja kobry, wężowa, niweluje wady postawy i negatywne efekty siedzącego trybu życia, zwiększając ruchomość kręgosłupa oraz wzmacniając mięśnie pleców. Stymuluje układ trawienny, poprawia pracę serca i płuc. Pomaga pozbyć się stresu i zmęczenia. Dodaje energii i wzmacnia ciało. Wyraziście chwytamy dłonie za plecami tak jak w karma-asanam. Wąż unosi głowę i część tułowia, wąż spogląda w niebo. 

Sarpa Asana - Pozycja Wężowej Mocy Kundalini

Ćwiczący Kundalini powinni być sprawnymi przykładami w długotrwałym wykonywaniu tej asany, bardzo istotnej i podstawowej jeśli o rozwój Kundalini idzie. Należy pamiętać, że stopy są złączone, bo węże mają tylko jeden ogon. Warto także wiedzieć, że nie podnosi się pępka ponad ziemię, a pępek (nabhi) zawsze spoczywa na ziemi. Inaczej pozycja nie ma pozytywnego oddziaływania wężowego. W tej pełnej wersji jest to zwykle oczywiste, chociaż w opisywanej wcześniej wersji Ardha-Bhujanga nie zawsze dla instruktorów i ćwiczących jest to jasne.

Vajra Asana (Wadźra Asana)  


Vajrasana (Wadżra Asana) to pozycja pioruna, który stanowił atrybut Indradeva, strażnika wschodu i wodza aniołów, bogów, niebian. Asana uspokaja zmysły i stabilizuje umysł, pomaga kontrolować zmysły. Ma silny wpływ na układ trawienny, poprawiając jego funkcjonowanie. 

- wzmacnia i rozciąga uda oraz mięśnie bioder; 
- poprawia trawienie; 
- uśmierza bóle pleców; 
- pomaga w leczeniu hemoroidów, choroby wrzodowej, stanów zapalnych jąder; 
- łagodzi niedogodności związane z menstruacją;


Wadżra-Asana to pozycja siadu klęcznego, bardzo dobrego do praktykowania dłuższych medytacji oraz nabierania mocy piorunowej czyli zdolności do natychmiastowego skutecznego działania w krańcowo trudnych sytuacjach. Siedzimy prosto, spionizowane plecy, kolana zwykle nie szerzej niż na szerokość bioder, acz czasem mogą być złączone. Pozycja wzmacnia i wspomaga siły uzdrawiające, szczególnie jak połączona jest z Hrit-Mudrą. Jest to typowa pozycja skupienia dla uzdrowicieli...

Vira Asana - Pozycja Bohatera  


Virasana, Veerasana, Vajra-vira-asana - pozycja bohaterska, siad bohaterów, asana dzielna to siad na jednej pięcie, podczas gdy druga noga oparta jest na całej stopie. Idealnie jak pięta na której siedzimy zamyka odbyt. Palce nie przekraczają linii kolana. Łokieć oparty o kolano, twarz podparta na dłoni lub kciuku. Skupienie w punkcie bruh pomiędzy brwiami. Pozycja służy głębszemu skupieniu oraz głębokiej refleksji. Ćwiczona jest symetrycznie.

Vira Asana - Pozycja Bohaterska

Pozycja stosowana przez bohaterów do skupienia zarówno przed walką jak i po walce, a także podczas ceremonii otrzymywania nagród od króla czy księcia (radża). Posiada też formę z drugą nogą w półlotosie. Na zdjęciu widać, że mylenie Vira-Asany z Vajra-Asaną to szkolny błąd niezbyt kompetentnych instruktorów, tym bardziej, że obie asany są dobrze opisane i narysowane w wielu klasycznych traktatach indyjskich.

Vira Ardhapadma Asana 


Odmiana Vira-Asany czyli Vira-Ardhapadma-Asana. Oczywiście z mudrą złączonych dłoni, tutaj dłonie na szczycie głowy z koncentracją w gurućakramie.

Vira-Ardha-Padma Asana

Vajrasana jest pozycją wyjściową i zakańczającą zarówno dla Virasany ja i dla tej półlotosowej wersji Bohatera czy Bohaterki. Z virasany łatwo przejść do Ardha-Matsyendra... 

Ardha Matsyendra Asana 


Ardha-Matsyendra Asana. Trzeba dziewczynie przyznać, że wyszła jej asana nadzwyczaj dobrze i mało kto tak potrafi. Jest to jedna z asan istotnych dla praktyk z kundalini, zatem zainteresowani zapamiętają sobie, żeby solidnie ćwiczyć. Podobnież, gdy się KUNDALINI obudzi i płynie ku górze, można zrobić pełną wersję czyli całą Matsyendra Asanę.

Ardha Matsyendra Asana

Znaczy człowiek wtedy jak wąż jest gibki i jeszcze więcej się potrafi skręcić. Dlatego asany ćwiczyć warto, a ogłaszać się jako kundalinin z rzekomo przebudzoną śakti już nie, jeśli Ardha Matsyendra nie wygląda lepiej niż na tym zdjęciu. Asany mają tonizujące wszelkie nawiedzenia ezoteryczne właściwości. Brak kontroli nad ciałem bowiem, to także brak kontroli nad umysłem. Słabość ciała to także słabość umysłu. Silny umysł szybko nadrobi braki i wyeliminuje słabości...

Ushtra Asana 


Ushtra (uStra) to w sanskrycie: bawół, murzyn, wielbłąd, ponton, koszyk, wóz, powóz, fura, platforma do przewożenia. Trudno przewidzieć dlaczego wszyscy uparli się, że Ushtra Asana to wielbłąd a nie bawół lub akurat powóz czy nawet ponton. Kolana i stopy rozstawione na szerokość bioder/ramion. Koncentracja w ośrodku viśuddha lub anahata ćakra. Ćwiczy się z siadu Wadżrowego (Piorunowo-diamentowego).

Ushtra Asana (uStra Asana) 

Pozycja wspomaga dobrą pracę organów reprodukcyjnych oraz organów wydalania i trawienia. Usuwa zastoiny z żołądka i jelit, wspomaga usuwanie bólów w plecach, leczy z lumbago... Jako pozycja statyczna trzymana zwykle przez początkujących około 3 minut. Jako ćwiczenie dynamiczne robione w seriach 4x, 6x, 10x, 12x, 16x... Asana przyjmowana zwykle na wydechu, znaczy wydychamy gdy wchodzimy w tę pozycję wyginając się do tyłu.

Supta Vajrasana (Wadźrasana) 


Supta Vajra Asana czyli połóż się na plecy z opisywanej już wcześniej pozycji siadu diamentowego, wadżra asany.

Supta Vajrasana (Supta Wadźrasana)

Jeśli ktoś nie wie, jest to jedna z asan relaksacyjnych w której radzi się dłużej, przez kilka czy kilkanaście minut odpoczywać!

Śvana Asana - Pozycja Suczki (Psa) 


Śvana Asana to pozycja psa, a właściwie dosłownie suczki wśród asan Jogi, nagminnie mylona z pozycją góry czyli Parvata Asaną. Znalezienie zdjęcia w necie na hasło psia asana czy dog pose albo svana asana graniczy z cudem. Oczywiście dobrego zdjęcia, które w miarę dobrze oddaje jak końcowa pozycja Psiej Asany powinna wyglądać.

Śvana Asana - Pozycja Suczki (Psa, Psicy)

Na zdjęciu brakuje jeszcze tylko pięt dotykających ziemi. Twarz jest idealnie w pozycji Adho Mukha czyli twarz skierowana dół. Idealne też jest ułożenie linii rąk i nóg względem siebie, zasadniczo odmienne niż w pozycji Parvata Asana (Sumeru Asana) czyli pozycji góry! Jeśli ktoś robi Adho Mukha Śvana Asanę (Shvana, Svana, Śwana) zasadniczo inaczej, to znaczy, że nie ma zielonego pojęcia o tym, jak ta asana wygląda. Często dziwi, że niby ktoś jest rzekomo instruktorem Jogi, a nie odróżnia bardzo podstawowych asan od siebie... 

Karma Asana 


Karmasana (Karma Asana) to pozycja mało znano, a jakże pomocna, gdyż zalążki karmana wedle dawnych mędrców neutralizuje. Pomaga w życiu wyjść na prostą i ludzie o złym losie powinni ją ćwiczyć przynajmniej dawa razy dziennie po kilkanaście lub kilkadziesiąt razy! 

Karma Asana - wersja stojąca

Stajemy w pozycji pranam-asana, tada-asana lub samsthiti asana (dwie wersje, z których najlepszą jest pranam-asana. Następnie dłonie przenosimy do tyłu. Dłonie łączymy chwytając się z tyłu rękoma, palce splatamy, chociaż jest też wersja z dłońmi stykającymi się płasko, ale zwykle trudniejsza. Pochylamy się do przodu robiąc wydech, praćchardanam. Długi oczyszczający wydech. Powracając do pozycji wyjściowej wchłaniamy świeże powietrze do płuc i komórek ciała, a wraz z powietrzem świeżą pranę, energię życia. Seria 10-20 powtórzeń jest bardzo dobrą serią dla początkujących.

Vrikshasana (Wryksza) - Pozycja Drzewa 


Znalezienie w internecie w miarę dobrze wyglądającej pozycji Drzewa, Vrkshasana, graniczy niemal z cudem. Zwykle albo ręce są źle ułożone, albo noga jest nie tak jak powinno być, a najczęściej i noga i ręce są nie tam, gdzie we vrkSasana powinny być. Przypomnijmy, że w pozycji Drzewo stoimy na jednej nodze, a druga podeszwa stopy opiera się o udo pierwszej, tak, że pięta jest jak najbliżej krocza. Ręce złożone w pozycji Pranam, w Hrit-Mudrze przy piersi. Jest to zasadnicza, podstawowa wersja pozycji znanej jako Vrksha (Wrksza, Wryksza) czyli Drzewo. Wersje z rękoma podnoszonymi ponad głowę należą do niektórych form ćwiczeń pranicznych w tej asanie, jednak zawsze pozycja z dłońmi złożonymi przed sercem jest zasadnicza, zarówno jako początek i zakończenie serii pranicznych ćwiczeń dodatkowych w Pozycji Drzewa.

Vrikshasana - Drzewo

Istotniejszym jest, że ćwiczymy nie tylko równowagę, ale zamknięcie stopą na przeciwległym udzie krążenie energii w połączeniu ze staniem na jednej nodze pozwala wyregulować powietrzny obieg energii, którą na wschodzie często nazywa się energią drzewną, energią zielonkawą w naszej aurze i strumieniach Nadi - w przewodach witalnej energii życiowej. Inaczej mówiąc, prawidłowo robiona pozycja vrkSa (Wriksza) harmonizuje krążenie Prany (Qi, Ki, Chi) w meridianach wątroby i woreczka żółciowego, zwanych obiegami energii drzewa. Niestety, bardzo często, kiepsko wykonywane co do formy czy rzekomej wersji asany, tak po prawdzie nic nie dają, a przecież zostały stworzone do energetycznej regulacji organizmu, szczególnie Prana-maya-mana-kośa czyli ciała energetycznego, powłoki pranicznej, Linga Śarira, tej ze strumieniami Nadi czyli meridianami, kanałami energetycznymi.

Vrikshasana (Wrykszasana) - Wykonanie pozycji Drzewo

Samo prawidłowe podnoszenie nogi i stopy do poziomu, tak, aby kolano podnosić do góry w poziom, a stopa była ciągle na linii bocznej uda drugiej nogi zwane podniesieniem kołowym już wspomaga krążenie energii w Nadis, w meridianach. Tak zwani "Instruktorzy", którzy jednak nie mają pojęcia o energetycznym oddziaływaniu prawidłowych form 84 asan klasycznych nie powinni używać w swoim szyldzie słowa Joga, gdyż jakakolwiek gimnastyka podobna z wyglądu do ćwiczeń jogicznych może z Jogą nie mieć jednak nic wspólnego, a nawet może mieć szkodliwy wpływ na psychikę. W załączeniu szablon faz ruchu, w którym także należy pamiętać o stabilności pozycji oraz płynności wykonywania asany. Także o tym, że Pranam (Hrit-Mudra) dłoni złożonych przy sercu jest tą formą w której pozostajemy jak najdłużej, w oryginalnej formie klasycznej nawet przez kilka godzin...

Hanuman Asana 


Asana poświęcona władcy małpoludów Hanumanowi, przyjacielowi Króla Rama w jego walce przeciw lankijskiemu demonowi Rawanie. Pozycja Hanumana kultywuje jego gibkość, zręczność i odwagę. Dobrze wpływa na nogi - rozciąga je, dzięki czemu zapobiega kontuzjom powstałym z uprawiania sportu. Wspomaga leczenie rwy kulszowej. Poprawia funkcjonowanie narządów wewnętrznych brzucha. Krew krąży swobodniej w tym regionie i poprawia się trawienie. Otwiera biodra. Łagodzi stres. Pozwala wrócić do równowagi.

Hanuman Asana

Zwykle jest to jedyna z pozycji Hanumana jaka jest prezentowana na Zachodzie, chociaż warto przyjrzeć się i innym ćwiczeniom Wojownika Hanumana oraz ich seriom. Tutaj brak ogona może być przeszkodą w idealnym ćwiczeniu. 

Gupta Asana 


Gupta Asana - Ukryty Lotos. Nogi w pozycji Padmasana i przechodzimy pięknie do pozycji na brzuchu, głowa może czołem dotykać ziemi, a na zdjęciu mamy podbródek oparty o ziemię. Dłonie złączone pięknie na plecach jak widać. Oddychamy głęboko czując dolne partie brzucha, rozluźniamy mięśnie, leżymy w relaksie jak najdłużej. Zdziwieni? 

Gupta Asana - Ukryty Lotos

To jest pozycja jogicznego relaksu, rozluźnienia i odprężenia oraz głębokiego oddychania. Można z tej pozycji jako wyjściowej praktykować pozycję Padma Bhujanga-Asana. Wystarczy podnieść głowę i tułów do góry, ile się da, ale pępek jak zawsze w bhujanga zostaje na ziemi... 

Ardha Padmasana - Joga zmienia mózg na lepsze! 


Mózg osoby, która medytuje praktykując tradycyjną jogę jest większy niż kogoś, kto tego nie robi. Badacze z uniwersytetów Harvard i Yale oraz z instytutu MIT wysunęli pierwszy dowód na to, że medytacja może zmienić strukturę fizyczną mózgu. Skanery wykazały, że u osób, które praktykują medytację jogiczną od lat, powiększeniu uległy części mózgu odpowiedzialne za uważność oraz przetwarzanie impulsów sensorycznych. Rozrost był znacznie bardziej widoczny u osób starszych, ze względu na to, że wraz z wiekiem mózg w naturalny sposób zmniejsza swą objętość. 

Ardha Padma Asana - Pozycja Półlotosowa

Medytacja jogiczna, dhyana, może pomóc spowolnić niektóre skutki tzw. starzenia kognitywnego. Oczywiście, w programie nauczania jogi, medytacja zajmuje 1/8 wszystkich ćwiczeń, jako, że ashtanga oznacza osiem grup ćwiczeń równo praktykowanych, a nie tylko asany dla pięknego ciałka. Ardhapadmasana na rycinie to bardzo dobra pozycja do medytacji. 

Joga Mudra 


Yoga Mudra - Pozycja Jedności, Mudra Jogi. Ćwiczona z pozycji lotosu czyli Padmasany. Rzadko można jednak zobaczyć prawidłowo ułożone dłonie Mudry. Zwykle niedokształceni lub samorodni 'instruktorzy" zapominają jak ułożyć ręce w tej Samyukta Hasta Mudrze. Zamiast Jogamudry ćwiczona bywa Joga-Asana, a "instruktor" utrzymuje błędną opinię jakoby była to Mudra. 

Joga Mudra - Skłon z Lotosu

Idealnie jakby jeszcze czoło do ziemi dotykało, ale i tyle na początek z pozycji Padma-Asana to już dobry początek. W pozycji Padmasana (Lotos) robimy takie Samyukta Hasta, połączenie dłoni jak widać, z tyłu na plecach, a potem skłon. Warto wyćwiczyć dobrze Joga Mudrę. Na rycinie pominięto szczegóły takie jak stopy bo te wiadome są z ogólnej instrukcji do Joga Mudry, która rozpoczyna się od słów: Usiądź w Padmasanam. I nie mylić Joga Mudry z Joga Asaną, gdzie dłonie ułożone są jakkolwiek, zwykle chwytają się z tyłu, a i nogom do pozycji Kwiatu Lotosu sporo brakuje. 

Joga Mudra - Fazy wykonania

Jakoś dziwnie, rzekomi instruktorzy Jogi w Polsce, rzadko umieją poprawnie zaprezentować Joga Mudrę, a to oznacza, że nie zaliczyli żadnego profesjonalnego Kursu Instruktorów Jogi i zasadniczo nie mają autentycznych uprawnień do nauczania Jogi. Warto sprawdzić, czy rzekomy instruktor Jogi sam umie poprawnie tak elementarne ćwiczenia Jogi, jak Joga Mudra... 

Satkara Hanumana 


Satkara Hanumana - skupienie medytacyjne, koncentracja, w prostej pozycji siadu skrzyżnego. Pozycja wyciszająca i relaksująca. warto praktykować przez ćwierć (12 minut) lub pół (24 minuty) muhurty, a nawet przez całą muhurtę (lekcję, 48 minut).

Satkara Hanumana

Hanuman - Król Małpoludów, przyjaciel Króla Ramaćandra w walce przeciw złemu lankijskiemu władcy demonów Rawanie.

Samyukta Hasta i Hritmudra 


Tak jak na zdjęciu powinna wyglądać pozycja wyjściowa do praktyki Mudr w Jodze. Padmasana to pozycja wyjściowa do praktykowania Mudry z układami palców dłoni (Asamyukta Hasta) oraz połączeniami dłoni Samyukta Hasta. Same Asamyukta i Samyukta Hasta czyli układy palców oraz połączenia dłoni nie są Mudrami! O tym wie każdy instruktor Jogi, ale w Polsce instruktorów jakby mało, a nawet coraz mniej. Trochę trzeba się doszkolić u dobrych Mistrzów Jogi w Indii.

Hridmudra i Asamyukta Hasta

Pierwsza uczona Mudra, jak na zdjęciu to Hritmudra czyli Mudra Serca. To te dłonie połączone przed klatką piersiową na wysokości serca. Jedyna Samyukta Hasta w prezentowanych ułożeniach rąk. Tylko nie zapomnieć o Padmasanie i Pranajamie jak chce się Mudry rzeczywiście ćwiczyć.

W jakich warunkach ćwiczy się jogę? 


Jogę z intensywnymi ćwiczeniami Asan praktykuje się w warunkach świeżego dopływu prany (energii życia) czyli na świeżym powietrzu, przy otwartych oknach, a nie w dusznych zamkniętych pomieszczeniach czy saunach. Już ta podstawowa zasada treningu jogi znana z licznej literatury powinna włączyć światełko ostrzegawcze przeciwko oszustom ostatecznie demaskującym się jako pseudoguru, banguru, zwyczajni oszuści podszywający się pod jogę.

Polskie sale gimnastyczne i jakieś sauny generalnie nie spełniają warunków podstawowych do dobrej praktyki jogi, dla ćwiczenia Asan. Trening w dusznej gorącej i śmierdzącej sali jest nieprawidłowy, szkodliwy dla zdrowia i umysłów ćwiczących z punktu podstawowych zasad bezpiecznego treningu jogi. Do ćwiczeń asan jogi zakłada się luźny i przewiewny strój, a nie jakieś obcisłe kostiumy kąpielowe z tworzyw sztucznych, które służyć mogą co najwyżej do pływania, ale nie do ćwiczenia asan czy pranajam. Ćwiczenie w w dusznych salach z temperaturą 40 stopni i wyższej jest przyczyną denaturacji białek w mózgu, a potem zbierają się coraz poważniejsze uszkodzenia.

Studenci ćwiczący Jogę w Indii mają specyficzny ubiór do praktyki, praktykują w prawidłowych jogicznych pozycjach asanach, a w każdej asanie jest jakiś rodzaj skupienia, medytacji, czasem mantry i wizualizacji. Warto patrzeć na tych co ćwiczą w Rishikesh autentyczną Jogę. I nie naśladować zachodniego fitness'u, który pod hasłem Joga sprzedaje różne dziwne rzeczy, ale coraz mniej i rzadziej sprzedaje Jogę. Medytacja, kontemplacja, obserwacja siebie i świata, szacunek i wdzięczność dla nauczycieli zwłaszcza dla Duchowych Przewodników, Guru, to skarby - pokażmy je naszej młodzieży! Pokażmy Jogę dzieciom, Jogę profesjonalną, z nauką medytacji!

Atman, wyższa jaźń, dusza - spoczywa w Sahasrarze, w Lotosie Korony, który jest jak Słońce ponad głową człowieka. Jeśli promienie światła Atmana nie spływają z góry, nie rozświetlają Jivatmana (Jaźni Życia) w Sercu, człowiek nie jest w stanie przebudzić się i praktykować jogi czy tantry dla duchowego Urzeczywistnienia. A celem każdej jogi czy tantry jest pełnia duchowego Urzeczywistnienia, Samadhi... Szukajmy zatem tej wyższej jaźni, Atmana, niczym jaśniejącego Słońca, Surya, ponad nami. Praktyka z lotosem korony, z Sahasrarą kryje wiele tajemnic ludzkiego istnienia...

Wszelkie starożytne ryciny pokazują trening jogicznych pozycji w kontekście wedyjskiego i bramińskiego ascetyzmu joginów. Zapamiętać można, że Joga jest ćwiczona głównie wśród przyrody, nigdy w zamkniętych dusznych pomieszczeniach. Jeśli już w Aśramie, to z pełną wentylacją i swobodnym dopływem prany. Ćwiczenie w dusznej sali gimnastycznej bez dopływu świeżej prany czyli także świeżego powietrza, generalnie nie ma sensu, bo Asana to słowo pochodzące od rdzenia Asu czyli oddychania. Każda Asana jest pozycją służącą pogłębianiu sztuki oddychania, absorbcji, wchłaniania energii życiowej, pranizowania.

Dziesięć Asan - Tradycyjna Joga Wedyjska
Charakterystyczne są praktyki przy płonącym ogniu, często pomiędzy trzema lub pięcioma ogniskami. Zdarzają się ćwiczenia w wodzie oraz wisząc na drzewie, a nawet wiązanie nóg czy zakopanie w ziemi. Tyle, że są to praktyki z odpowiednimi intencjami i dążeniami do oczyszczenia z grzechów i zasłon iluzji, a nie taka zwykła i bezjajowa, ateistyczna gimnastyka, jak to kitując ludzi wciska nowoczesny amerykański fitness nie mający pojęcia o jodze ani o jej tradycjach, ale ochoczo zapraszający na kursy jogi i nawet szkolący rzekomych instruktorów.

Amerykański New Age chce wszystko wypaczyć, spłycić, zredukować do poziomu kalifornijskiej blondynki hollywoodzkiej: głupiej, nadętej i chorobliwie narcystycznej. Niestety, w taki sposób nikt nie stanie się joginem ani nie osiągnie głębokich owoców praktyki jogi, nieoddzielnej od tradycji wedyjskiej, bramińskiej i hinduistycznej z którą joga zawsze stanowiła wielką całość. Warto studiować starożytne ryciny na temat jogicznych praktyk, nieodmienne związane z ascetyczno-mistyczną duchowością Indii i Tybetu (obszaru Himalajów). 

LINKI 


Odwiedź nas na portalu społecznościowym Facebook: 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz