środa, 8 marca 2023

Kundalini Joga - Pomoc Duchowa i Efekty

Kundalini Joga - czym jest, zasady, dla kogo, na czym polegają zajęcia?


Joga to pochodzący z Indii i znany od tysięcy lat system rozwoju, zarówno ciała, jak i ducha, choć dziś w krajach zachodnich wiele osób widzi w Jodze po prostu dobry sposób na utrzymanie odpowiedniej kondycji fizycznej. Oprócz specjalnie stworzonych do tego celu Szkół Jogi, zajęcia odbywają się także w ośrodkach sportowych, szkołach lub miejskich domach kultury. Choć Joga kojarzy nam się zwykle z jednym, ścisłym systemem, w rzeczywistości wyróżnić możemy wiele różnych rodzajów Jogi, oryginalnie zasadniczo dwanaście głównych nurtów, pełnych systemów nauki i praktyki jogicznej. Jedną z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych jest Kundalini Joga (pisana także jako: Kundalinijoga/h) będąca w swej istocie częścią zaawansowaną Hatha Jogi, Laja Jogi, Krija i Radża Jogi. Czym się charakteryzuje i co warto wiedzieć, zanim wybierzemy się na profesjonalne zajęcia z Kundalini Jogi, obowiązkowo najlepiej do dobrego nauczyciela z nurtu Szkoły Laja Jogi, Krija Jogi lub Radża Jogi? 

Kundalini Mahaśakti - Gayatri Mata-Dźi - Śakti Devi

Czym jest i na czym polega Kundalini Joga? 


Kundalini Joga to nie tyle odmiana Jogi, w której duże znaczenie ma zarówno trening ciała, jak i umysłu, jak się czasem pisze, a zbiór bardziej zaawansowanych dla rozwoju duchowego ćwiczeń z podstawowych nurtów praktyki Jogi, jak Hatha Joga czy szczególnie Laja Joga albo Krija Joga. Kundalini Joga może wykorzystywać różne techniki, takie jak mantry, medytacje i wizualizacje, mudry (specjalne ułożenie rąk), a także metody oddechowe, zwane pranajamą i jogiczną psychoterapię zwaną pratjaharą. Początków Kundalini Jogi na Zachodzie możemy dopatrywać się w postaci hinduskich nauczycieli Radża Jogi jak Swami Vivekananda, który nauczał Kundalini Jogi dla zaawansowanych, czy Swami Sivananda z Rishikesh, który do 1962 roku założył nawet własną organizację zajmującą się różnymi aspektami Jogi, w tym Kundalini Jogi. Jednym z największych propagatorów Kundalini Jogi jest Swami Satyananda Saraswati, którego książka "Kundalini Yoga" od 1972 roku jest w sferze anglojęzycznej, zachodniej, czymś w rodzaju elementarza lub Biblii dla zainteresowanych praktykami związanymi z budzeniem i podnoszeniem Kundalini. Swami Satyananda jest uczniem duchowym Swami Shivananda z Rishikesh. 

Kundalini Joga przeznaczona jest niezbyt rozważnie głównie przede wszystkim osobom żyjących w stresie i ciągłym biegu, chociaż powinna być kultywowana dla głębszych duchowych i mistycznych celów. Ta odmiana Jogi potrafi oczyścić umysł (manas, kamamanas), rozluźnić mięśnie oraz emocje i przynieść spokój. Wierzy się bowiem, że w ciele każdego człowieka, dokładnie u podstawy kręgosłupa, drzemie wewnętrzna energia (w miejscu zwanym pierwszą czakrą). Podczas gdy wykonujesz ćwiczenia rozwoju Kundalini Śakti, energia zaczyna wibrować oraz powoli przemieszczać się w górę, wzdłuż kręgosłupa, a ściślej wzdłuż Suszumny, kanału zwanego osią centralną ciała. Przechodzi ona wówczas przez poszczególne etapy (czakry), gdzie każda odpowiada za inną sferę ludzkiej psychiki: radość, kreatywność, seksualność, intuicję, otwartość na ludzi, poczucie własnej wartości. Według nauk filozoficznych i duchowych Jogi, zaburzenia w przepływie energii przez poszczególne czakry (ćakra/m) skutkują problemami psychicznymi, zaniżonym poczuciem własnej wartości czy wahaniami emocjonalnymi. Kundalini pomaga w gładkim przepływie energii przez wszystkie strefy, tworząc harmonijnie współgrający mechanizm. 

Jakie są zasady Kundalini Jogi? 


Warto pamiętać przede wszystkim o tym, że sama Kundalini Joga jest metodą starożytną, a opracowywane przez ludzi współczesnych pod tym szyldem jakieś chociażby sikhijskie pseudopraktyki, są co najwyżej szkodliwymi deformacjami na starożytnej zaawansowanej praktyce tradycyjnej Jogi i nie powinny mieć miejsca. Joga jako system filozofii praktycznej, z ćwiczeniami, należy do Filozofii Wieczystej, do Mądrości Odwiecznej, i nie powinien być deformowany jakimiś pomysłami i 'widzimisiami' rzekomo dla współczesnych ludzi. Mędrcy i Mistrzowie starożytnej Jogi wyraziście nauczają, że należy uznawać to za wielki minus i szkodliwość takich  odmian i przeróbek "na własne kopyto", a prawdziwi nauczyciele Kundalini Jogi podkreślają, że tylko człowiek oświecony tak jak Twórca Jogi, Śiwa Mahadewa, mógł opracować taki system Jogi, który będzie najbardziej dostosowany dla wszystkich ludzi żyjących w całej Ćaturjudze czyli od starożytności aż przez czas obecny, do dalekiej przyszłości, i nie ma znaczenia jak bardzo zabiegani, zmagający się z konkretnymi problemami współczesności są jacyś ludzie. Celem Kundalini Jogi, metod zaawansowanych w Jodze, jest pobudzenie w ciele wewnętrznej energii, Śakti, która odpowiada za żywotność, kreatywność, a także prowadzi do spokoju umysłu, czego człowiek współczesny potrzebuje w szczególnym stopniu, w każdych czasach wielkiej epoki jaką jest trwająca miliony lat Ćaturjuga. Metody Kundalini Jogi, podobnie jak inne systemy wschodnie opiera się na założeniu, że w ciele każdego z nas znajdują się centra energetyczne, nazywane w spolszczeniu czakrami lub czakramami (ćakra/m), które odpowiadają za różne funkcje życiowe i duchowe. Zdrowy człowiek to taki, w którego organizmie wszystkie ćakry wibrują w sposób harmonijny i nie występują żadne zaburzenia w przepływie energii pranicznej przez te centra. 

Dlaczego warto uczestniczyć w zajęciach Kundalini Jogi? 


O niesamowitych korzyściach Jogi dla ciała i umysłu, oczywiście Jogi w dobrym indyjskim stylu tradycyjnym, Jogi autentycznej, bez zachodnich szkodliwych modyfikacji i uszkodzeń systemu praktyki, mówi się już od dawna. Szczególny rozkwit tego systemu na Zachodzie przypadł na lata 60-te XX wieku, między innymi dzięki takim wielkim Joginom, jak Meher Baba, Kuvalayananda, Shivananda, Swami Ramah czy Swami Yogananda. Od tamtego czasu Joga, w tym także Kundalini Joga, zdobywa sobie coraz większe grono praktykujących, chociaż nie zawsze pod szyldem Joga, praktykowana jest prawdziwa Joga (czasem to popłuczyny i szczyny fitnesowe z Kalifornii, niestety). Kundalini Joga może przynieść wiele pozytywnych rezultatów dla naszego zdrowia oraz dla wzrostu świadomości i duchowego Przebudzenia. Przede wszystkim Joga daje możliwość zupełnie innego niż dotychczas poczucia własnego ciała oraz obudzenie czucia ciał subtelnych, szczególnie Linga Śarira, ciała pranicznego (z kanałami energetycznymi). Praktykując Kundalini Jogę, możemy bardzo wiele nauczyć się na temat naszego organizmu, zrozumieć sposób, w jaki funkcjonuje, a także poznać jego ukryte możliwości, ale nie powinniśmy skupiać się zbytnio na ciele fizycznym. Metody Kundalini Jogi pozwalają zachować i poprawiać sprawność fizyczną, i są bardzo dobre dla osób, które cierpią na problemy z kręgosłupem, a także mogą być idealną okazją do relaksu i sposobem na radzenie sobie ze stresem (jednak z punktu samej Jogi, są to uboczne rezultaty). Osoby praktykujące Kundalini Jogę mówią o tym, że technika ta sprawia, że ich życie jest bardziej radosne, pełniejsze, a one same czują się spokojniejsze i mniej podatne na nieprzyjemne sytuacje życia codziennego. Ogólnie, Joga poprawia samopoczucie, wpływa korzystnie na funkcje mentalne, doskonale dotlenia organizm i pobudza krążenie krwi. 

Kto może zapisać się na Kundalini Jogę? 


Praktycy Kundalini Jogi nie lubią jak dziennikarscy dyletanci obracają sobie nazwę systemu na odwrotną, gdyż to przestawienie kolejności słów w sanskrycie zmienia znaczenie pojęcia (joga kundalini - to fatalnie źle zapisywana nazwa), a Kundalini Joga to metoda przeznaczona praktycznie dla wszystkich ludzi i w każdym okresie Ćaturjugi, przez miliony lata trwania ludzkości. W niektorych większych miastach Europy i Polski odbywają się zajęcia Kundalini Jogi dla osób praktycznie z każdej dorosłej grupy wiekowej. Kundalini Joga nadaje się świetnie dla osób dorosłych, młodzieży, a także starszych, aczkolwiek, oczywiście dla nieletnich wymagana jest zgoda rodziców (nie w każdym wypadku Kundalini Joga musi być odpowiednia dla dzieci czy młodzieży). Chcąc uczestniczyć w zajęciach, wbrew pozorom wcale nie trzeba być wysportowanym czy rozciągniętym. Choć Joga kojarzy nam się zwykle z pozycjami ciała z Hatha Jogi, które są niemalże niemożliwe do wykonania dla nowicjuszy, w rzeczywistości może ją uprawiać nawet osoba o słabej kondycji fizycznej, wykonując ćwiczenia tylko w takim stopniu, na jaki na ten moment pozwala organizm i jego kondycja. Istotne praktyki Kundalini Jogi są z gruntu medytacyjne, zatem wymagają skupienia, praktykowania mantr wedyjskich oraz mudr. Z 84 Asan, pozycji ciała doskonalonych w Hatha Jodze, istotne znaczenie dla praktyki budzenia Kundalini Śakti ma jedynie 18 Asan, ale zwykle muszą być wzbogacone o stosowne Mudry i/lub Bandhy (tensje, zaciski, zamki) oraz Mantry. Nie ma Asany bez Mantry w Kundalinijodze. 

Na czym polegają zajęcia Kundalini Jogi? 


W praktyce Kundalini Joga nie różni się wiele od zwykłej, znanej powszechnie praktyce Jogi. Typowe zajęcia kundalini trwają zwykle dobre dwie godziny. Rozpoczynają się od mantry początkowej, od dziewięciu wersów hymnu otwierającego Rygwedę lub podobniej praktyki z Rytuałem Ogiowym, z Agni Dewą, a wszyscy uczestnicy lekcji wydobywają z siebie charakterystyczne, mantryczne dźwięki wedyjskie. Następnie przechodzi się do praktyki nieco fizycznej, przygotowującej do ćwiczeń, praktyki typu pawana-muktasana lub oddychania oczyszczające. Po przygotowaniu następuje właściwa część zajęć, zwana kriją. Podczas praktyk krija wykonuje się określony zestaw pozycji Jogi, przy akompaniamencie recytowanych mantr. Do najbardziej podstawowych asan które w czasie lekcji Kundalini mogą być robione, należą m.in. pozycja drzewa (Wrksza), kwiat lotosu (Padma) czy pozycja góry (Parwata-Asana) czy pozycje czterech świętych Królów Zwierząt, a także asany zwierząt będących Wahanami w każdej z ćakr. Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń następuje czas na rozluźnienie mięśni, np. w pozycji leżącej, w Advasanam lub w Śavasanam lub Mrtasanam. Zajęcia kończy się medytacją połączoną z ognistą mantrą, pranajamami i mudrami. Ćwiczenie Hatha Jogi wymaga sporego rozciągnięcia i sprawności fizycznej, jeśli jesteś osobą początkującą w ćwiczeniach, daj sobie czas na rozwój w Jodze. Wraz z systematycznym ćwiczeniem asan, staną się one dla Ciebie dużo łatwiejsze do wykonania. Kundalini Joga polega również na umiejętności słuchania własnego ciała, zatem kiedy ciało wysyła Ci sygnały, iż ćwiczenia są zbyt intensywne lub wymagające - zmniejsz ich ilość lub czas ich wykonywania.

Pobudzenie energii i udrożnienie jej przepływu poprzez ćwiczenie Kundalini Jogi niesie ze sobą wiele korzyści. Pozbycie się negatywnej energii skutkuje odprężeniem ciała, oczyszczeniem umysłu i polepszeniem samopoczucia. W efekcie odzyskujemy radość z życia oraz zwiększamy poczucie własnej wartości i wiarę we własne możliwości. Kundalini Joga może być pomocna w walce z chronicznym stresem lub nawet depresją. Lepszy stan psychiki nie raz ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne, a Joga często normuje ciśnienie, dotlenia mózg i pobudza krążenie, dzięki czemu zwiększa się nasza odporność i rzadziej chorujemy. 

Choć w czasach Internetu znaleźć można mnóstwo internetowych kursów Jogi i filmów instruktażowych, warto zapisać się na profesjonalne zajęcia Kundalini Joga, gdyż wiele rzeczy i spraw nie jest możliwym przekazać poprzez film czy wykład internetowy, a to przede wszystkim dlatego, że na początku praktyki tylko wykwalifikowany Nauczyciel albo Mistrz Jogi (Yogaswami, Guruh) będzie w stanie wskazać osobom ćwiczącym błędy i skorygować ich postawę, która w Jodze jest jednym z najważniejszych elementów. Oprócz tego, sama Kundalini Śakti budzi się głównie przez to, że przebywamy w obecności, niejako w aurze Nauczyciela albo Mistrza Jogi, u którego Kundalini Śakti jest już obudzona. Poszczególne zajęcia prawdziwej Kundalini Jogi  mogą nieco się od siebie różnić w zależności od prowadzących Nauczycieli, ich doświadczeń i indywidualnych preferencji. Zwykle jednak zajęcia cotygodniowe Kundalini Joga trwają przez cykl pańcatattwa, 120 minut, dwie godziny zegarowe lub dłużej, i składają się z różnych etapów, takich jak śpiewanie lub recytowanie mantr w sanskrycie, pewne pozycje ciała, czyli asany, mudry, a także trening oddechowy, pranajama oraz solidne warsztaty z oczyszczania umysłu i zmysłów, zwane jogiczną psychoterapią, pratjaharą. 

Zwykle Szkoły Jogi są odpowiednio wyposażone i na stanie zawsze znajdzie się choć jedna mata, z której będzie można skorzystać, jednak często bywa tak, szczególnie na warsztatach kilkudniowych, że siedzenie w postaci koca lub śpiwora oraz medytacyjne chusty przywozi się we własnym zakresie. Dlatego, jeśli jeszcze nie wiemy, czy zajęcia Kundalini Jogi okażą się rzeczywiście drogą dla nas, to jednak możemy zaopatrzyć się w sprzęt do Jogi, z naturalnych materiałów, a nie w szkodliwe maty z tworzyw sztucznych w tym kauczuku czyli opon samochodowych (bo to źle działa na zdrowie). Gdy już się jednak zdecydujemy na regularne uczęszczanie, przyda się dobry koc lub śpiwór albo mata z trawy kuśa (ang. kusha grass) do Jogi oraz koniecznie wygodny strój, który nie krępuje ruchów i jest przewiewny, nie przylega do ciała. Oczywiście, najlepsza możliwość, to rozpocząć praktykę solidnych systemów Jogi jak: Hatha Joga (Natha Sampradaya), Laja Joga, Krija Joga albo Radża Joga, w których część zaawansowana praktyki to Kundalini Joga. Zwykle, zawsze jest możliwość uczęszczania na warsztaty wprowadzające metodą zjazdów, sesji sobotnio-niedzielnych lub dłuższych i praktykowania w domu, co jest wielką pomocą dla tych osób, w pobliżu których nie ma miejsc praktyki dobrej i solidnej tradycyjnej Jogi, a chcą szczerze i poważnie praktykować z Kundalini Śakti. 

Kundalini Śakti Mantram: Gayatri Mantram

Czy są jakieś niebezpieczeństwa w praktyce Kundalini Jogi? 


Joga to ćwiczenia oddziałujące zarówno na ciało, jak i umysł. Kundalini Joga to najbardziej tantryczny (ezoteryczny, mistyczny) rodzaj Jogi, mający na celu wyzwolenie wewnętrznej energii o ognistej naturze. Odmiana ta wzbudza jednak czasem wiele kontrowersji, jako że nieodpowiednio wykonywana może nieść liczne zagrożenia dla ćwiczącego, a nieodpowiednim jest zwykle zaczynanie praktyk z Kundalini Śakti bez solidnych ogólnych podstaw Jogi, takich jak chociażby solidny praktyczny trening etyczno-moralny i duchowy zwany Jama i Nijama. Kundalini Joga (zwana również Kundalinijogą) uznawana jest za najbardziej mistyczną i tajemniczą odmianę Jogi. Polega na połączeniu pięciu różnych elementów, stanowiących technikę pracy nad umysłem i ciałem oraz duszą/jaźnią. Są nimi: wybrane pozycje jogi (tzw. asany), praca oddechem (tzw. pranajama i prana krija), mantry (czyli charakterystyczny śpiew oraz recytacje), mudry (czyli gesty rąk i języka oraz precyzyjne ułożenie ciała) oraz medytacja (dhjanam). Ćwiczący twierdzą, że odpowiednie połączenie tych pięciu elementów prowadzi do wyzwolenia wewnętrznej energii człowieka, koi nerwy i przynosi spokój ducha. Kundalini Joga wywodzi się z Indii, z hinduizmu i buddyzmu, jednakże cieszy się ogromną popularnością w krajach europejskich i w Stanach Zjednoczonych AP, niestety często jednak, szczególnie w USA i Europie Zachodniej odarta jest z istotnych kluczowych podstaw jak solidna etyka. 

Wokół Kundalini krąży w potocznej mentalności i w prasie wiele kontrowersji. Obok długiej listy korzyści, jakie ze sobą niesie, znajdziemy trochę możliwych negatywnych skutków. Istnieją bowiem pewne zagrożenia związane z niewłaściwym praktykowaniem Kundalini Jogi. Przede wszystkim składające się na nią intensywne i nieraz częste ćwiczenia, mogą skutkować poważną kontuzją, ale to jak podstawą jest źle praktykowana Hatha Joga, którą pomieszano z zachodnią gimnastyką i jej absurdalnym systemem ćwiczeń wyczynowych wymagających jakiś rozgrzewek. Przed zajęciami zawsze należy więc pamiętać o odpowiednim początku i łagodnym, bardzo powolnym stylu ćwiczenia podczas jakiegoś rozciągania mięśni. Jednakże nie kontuzje ciała stanowią największy problem związany z praktykowaniem Kundalini. Wiele osób uważa, że nieodpowiednie wykonywanie praktyk Kundalini Jogi może nieść negatywne skutki związane z niestabilną ludzką psychiką oraz błędami w praktyce z dziedziny etyczno-moralnej. Kundalini Śakti, Duchowa Moc Ognista nie lubi kłamców, oszustów, osób nieszczerych - mogą zatem pojawić się problemy u notorycznych zakłamańców, osób z fałszywymi pogladami pozbawionymi Prawdy. Kundalini wspiera Prawdę, a spala kłamstwo, czasem razem z zakłamańcem. Jeśli więc nie wykonujemy ćwiczeń, w tym etyczno-moralnych, z należytą uwagą oraz zlekceważymy ich stronę techniczną oraz moralną, możemy uzyskać efekty odwrotne od zamierzonych. Popsuje się samopoczucie, osłabi się organizm oraz zaburzy się wewnętrzny spokój ducha, jeśli osoba na codzień nie dba o przestrzeganie zasad Jama oraz Nijama, w których wcześniej należy się mocno ugruntować. Z powodu ryzyka, jakie niesie ze sobą ten rodzaj Jogi dla osób niemoralnych oraz dla niektórych kategorii zaburzeń umysłu i stanów chwilowych jaźni, odradza się go kobietom w ciąży jako rozpoczęcie przygody z Jogą, osobom o poważnie ograniczonej sprawności fizycznej lub borykającymi się z poważnymi chorobami psychicznymi (oprócz niezaawansowanej depresji). Aby uniknąć negatywnych skutków, przed rozpoczęciem swojej przygody z Kundalinijogą warto skonsultować się z profesjonalnym, przeszkolonym trenerem lub nauczycielem Jogi, a najlepiej z Mistrzem Hatha Jogi (Natha Sampradaja), Laja Jogi, Krija Jogi czy Radża Jogi. 

Dlaczego warto obudzić Kundalini?


Każdy powinien wiedzieć coś o Kundalini, o Śakti, ponieważ reprezentuje nadchodzącą świadomość ludzkości. Kundalini to nazwa uśpionej potencjalnej siły duchowej w ludzkim organizmie, która znajduje się u podstawy kręgosłupa, w obszarze kości ogonowej i bioder. W męskim ciele znajduje się w kroczu, między narządami moczowymi i wydalniczymi. W ciele kobiety jej lokalizacja znajduje się u nasady macicy, w szyjce macicy. To centrum jest znane jako czakra muladhara i jest w rzeczywistości strukturą częściowo fizyczną, fizyczno-eteryczną. Fizycznie jest to mały gruczoł, który można nawet wyjąć i nacisnąć, splot sakralny. Jednak Kundalini jest energią uśpioną i nawet jeśli ją wciśniesz, nie wybuchnie jak bomba. Ażeby obudzić Kundalini, musisz przygotować się za pomocą technik Jogi, dodajmy bardziej zaawansowanych ćwiczeń Jogi. Musisz praktykować specjalnie wybrane asany, pranajany, krija jogę i medytację, dharanę i dhjanę. Następnie, kiedy jesteś w stanie pokierować swoją pranę do siedziby Kundalini Śakti, energia Kundali obudzi się i przedostaje się przez sushumna nadi, centralny kanał energetyczny, do głowy i ponad głowe. Gdy Kundalini Śakti (dosłownie: Moc Ogniowa) się wznosi, przechodzi przez każdą z czakr (ćakra/m), które są połączone z różnymi cichymi obszarami mózgu i duchowymi ośrodkami głowy. Wraz z przebudzeniem Kundalini Śakti następuje eksplozja w mózgu, w eterycznej matrycy mózgu, gdy uśpione lub śpiące obszary zaczynają kwitnąć jak kwiaty. Dlatego Kundalini Śakti można utożsamiać z przebudzeniem cichych obszarów mózgu czy głowy.

Chociaż mówi się, że Kundalini Śakti rezyduje w czakrze muladhara, wszyscy jesteśmy na różnych etapach ewolucji, a u niektórych z nas Kundalini mogła już osiągnąć czakrę swadhisthana, manipura lub anahata, chociaż, im wyższa ćakra, tym mniej jest ludzi u których Kundalini Śakti pracuje w tej ćakrze. Jeśli tak jest, jakakolwiek jogiczna sadhana, praktyka dla rozwoju duchowego, którą teraz wykonujesz, może zapoczątkować przebudzenie w ośrodku anahata, w sercu, lub innej czakrze. Jednak przebudzenie Kundalini Śakti w czakrze muladhara to jedno, a przebudzenie w sahasrarze, najwyższym ośrodku ponad głową, to drugie. Gdy rozkwitnie wielopłatkowy lotos sahasrary ponad głową, zaświta nowa świadomość, boska świadomość wyższego rodzaju. Nasza obecna świadomość (ćittam) nie jest niezależna, ponieważ umysł zależy od informacji dostarczanych przez zmysły. Jeśli ktoś nie ma oczu, nigdy nie zobaczy, jeśli jest głuchy, nigdy nie usłyszy, jeśli nie ma węchu, nie poczuje zapachu. Kiedy jednak pojawia się nadświadomość, doświadczenie staje się całkowicie niezależne i wiedza również staje się całkowicie niezależna od zmysłów. 

Jak człowiek odkrył Kundalini


Od samego początku stworzenia człowiek stający się mędrcem jest świadkiem wielu transcendentalnych wydarzeń. Czasami potrafi czytać w myślach innych, jest świadkiem spełniania się czyichś przewidywań, a może nawet widuje, jak jego własne sny manifestują się w rzeczywistości. Zastanawia się nad faktem, że niektórzy ludzie potrafią pisać inspirujące wiersze lub komponować piękną muzykę, a inni nie, zaś jedna osoba może walczyć na polu bitwy całymi dniami, a inna nie może ze słabości nawet wstać z łóżka. Każdy nowy Mędrzec, Ryszi, odkrywa zatem, dlaczego wszyscy wydają się być inni, silniejsi lub słabsi, mądrzejsi lub głupsi, uzdolnieni lub tępi. W trakcie swoich badań mędrcy zrozumieli, że w każdym jednym człowieku istnieje szczególna forma energii czy duchowej mocy. Widzieli, że u niektórych ludzi była ona uśpiona, u innych ewoluowała, a u bardzo niewielkiej mniejszości ludzi faktycznie się obudziła czyniąc ich Przebudzonymi. Pierwotnie każdy mędrzec nazwał tę energię imionami bogów, bogiń, aniołów lub bóstw, co jest najlepszym nazewnictwem. Mędrcy odkryli także pranę i nazwali ją technicznie prana śakti. W tantrze nazywali tę duchową moc Kundalini Śakti. 

Co oznaczają różne nazwy Kundalini


W sanskrycie Kundal oznacza cewkę, dlatego Kundalini została opisana jako „to, co jest zwinięte”. To jest tradycyjne przekonanie, ale przez wielu zostało to błędnie zrozumiane. Słowo Kundalini faktycznie pochodzi od słowa Kunda, oznaczającego „głębsze miejsce, jamę lub norę. Ogień używany podczas ceremonii inicjacji rozpalany jest w ziemnej jamie lub magicznym naczyniu zwanym Kunda. Podobnie, miejsce, w którym pali się zwłoki zmarłych, to także Kunda. Jeśli wykopiesz rów lub dziurę, kwadratowy otwór w ziemi na palenisko ogniska nazywa się to Kunda. Kunda odnosi się do wklęsłej jamy ziemnej, w której gnieździ się mózg przypominający zwiniętego i śpiącego węża. (Jeśli będziesz mieć możliwość zbadania w czasie sekcji ludzkiego mózgu, zobaczysz, że ma on postać czegoś zwiniętego w kłębek lub zwoju węża.) To jest prawdziwe znaczenie Kundalini. 

Słowo Kundalini odnosi się do Śakti lub Mocy, Duchowej Mocy, gdy jest ona w stanie uśpienia potencjału, ale kiedy się manifestuje chociaż raz, możesz ją wtedy nazwać Devi, Kali, Durga, Saraswati, Lakszmi lub jakąkolwiek inną nazwą, zgodnie z manifestacją, którą przejawia przed tobą. W tradycji chrześcijańskiej używane w Biblii określenia „Droga Wtajemniczonych” i „Schody do Nieba” odnoszą się metaforycznie do wznoszenia się Kundalini przez sushumna nadi. Wznoszenie się Kundalini i ostatecznie zejście duchowej łaski jest symbolizowane przez krzyż. To dlatego chrześcijanie czynią znak krzyża w czakrach adźńa, anahata i viśuddhi, ponieważ adźńa, trzecie oko, jest ośrodkiem, w którym przekraczana jest wznosząca się świadomość (ćittam), a anahata jest miejscem, w którym zstępująca łaska objawia się światu. Cokolwiek ważnego dzieje się w życiu duchowym człowieka, jest to związane z przebudzeniem Kundalini Śakti. A celem każdej formy życia duchowego, bez względu na to, czy nazywacie to samadhi, nirwaną, mokszą, komunią, zjednoczeniem, kaiwalją, wyzwoleniem czy czymkolwiek, jest w rzeczywistości przebudzenie Kundalini. 

Kundalini, Kali i Durga


Kiedy Kundalini właśnie się obudziło i nie jesteś w stanie sobie z tym poradzić, nazywa się to Kali Śakti (Mocą Czasu, Mocą Śmierci lub Zniszczenia). Kiedy potrafisz sobie z tym poradzić i potrafisz wykorzystać to do pożytecznych celów i dzięki temu stajesz się potężną duchową osobą, nazywa się to Durga Śakti (Mocą Bogini Durga, Mocą Niezwyciężoności). Kali Dewi jest bóstwem żeńskim, skąpo odzianym, ciemnoniebieskim, indygo lub nieco przydymionym, noszącym malę (różaniec) składający się ze 108 lub częściej 50, 52 albo 54 ludzkich czaszek, reprezentujących wspomnienia różnych narodzin. Zwisający język Bogini Kali Dewi w krwistoczerwonym kolorze oznacza radźogunę (radźas), której okrężny ruch nadaje impet wszelkim twórczym działaniom. Tym konkretnym gestem nawołuje sadhaków, praktyków Jogi, do kontrolowania radźoguny. Miecz ofiarny i odcięta głowa trzymana w lewej ręce są symbolami rozpadu, kresu istnienia, przemijania starych relacji i układów. Zmierzchowa ciemność i śmierć nie są bynajmniej zwykłym brakiem światła i życia, są raczej ich źródłem. Sadhaka czci moc kosmiczną w jej żeńskiej formie, ponieważ reprezentuje ona aspekt kinetyczny, a męski jest statyczny, który jest aktywowany tylko dzięki jej mocy. 

W mitologii hinduskiej bardzo szczegółowo opisano przebudzenie Kali Dewi. Kiedy Bogini Kali wpada w czerwony gniew z powodu koniczności dokonania Słusznej Pomsty, wszyscy bogowie i demony są oszołomieni i wszyscy milczą. Nie wiedzą, co ona zamierza zrobić, i proszą Mistrza Jogi Śiwę, aby ją uspokoił, ale Bogini Kali ryczy dziko, przewracając go i stojąc na jego piersi z szeroko otwartymi ustami, spragniona mięsa i krwi wrogów. Kiedy Dewy odmawiają modlitwy, aby uspokoić Boginię Kali, staje się spokojna i cicha. 

Następnie pojawia się Durga Dewi, wyższy, bardziej wyrafinowany i łagodny symbol nieświadomości ludzkiej. Durga Dewi to piękna bogini siedząca na tygrysie, mardźari czy wjaghran. Ma osiem rąk (cztery pary rąk) reprezentujących osiem elementów człowieka. Bogini Durga także nosi malę (różaniec) ludzkich głów, z czaszek, aby symbolizowały jej nabytą mądrość i moc. Tych głów jest na ogół 52, reprezentujących 52 litery alfabetu sanskryckiego, które są zewnętrznymi manifestacjami Śabda Brahmy lub Brahmana w formie dźwięku. Durga Dewi usuwa wszystkie złe konsekwencje życia i daje moc i pokój, które są uwalniane od muladhary.

Według filozofii Jogi, Bogini Kali Dewi, pierwsza manifestacja nieświadomej Kundalini jest straszliwą mocą, która całkowicie ujarzmia indywidualną duszę, reprezentowaną przez nią jako stojącą na Bóstwie Jogina Śiwa. Czasami zdarza się, że przez niestabilność psychiczną niektórzy ludzie wchodzą w kontakt ze swoim nieświadomym ciałem i widzą niepomyślne, okrutne elementy - duchy, potwory itp. Kiedy Kali Dewi, nieświadoma moc człowieka, budzi się, idzie w górę, by spotkać się z dalszą manifestacją, będącą Durgą Dewi, nadświadomością, obdarzającą chwałą i pięknem. 

Symboliczne przedstawienie Kundalini


W tekstach tantrycznych (ezoterycznych, mistycznych) Kundalini Śakti jest postrzegana jako pierwotna moc lub energia, podnoszący i unoszący strumień energii lub mocy wewnętrznej. W terminach współczesnej psychologii czy ezopsychologii można to nazwać nieświadomością człowieka. Jak już omówiliśmy, w mitologii hinduskiej Kundalini odpowiada koncepcji Kali Dewi. W filozofii śiwaizmu koncepcja Kundalini jest reprezentowana przez Śiwalingam, owalny kamień lub kolumnę z wężem owiniętym wokół niego. Jednak najczęściej Kundalini jest przedstawiana jako śpiący wąż zwinięty trzy i pół razy. Oczywiście nie ma węża rezydującego w muladharze, sahasrarze czy jakiejkolwiek innej czakrze, ale wąż zawsze był symbolem wydajnej świadomości, a także uśpienia potecjałów, które trzeba budzić w cyklu mającym trzy i pół zwoju, a zatem przynajmniej 3,5 roku praktyki duchowej w bardzo intensywnej formie, najlepiej odosobnienia jogicznego pod opieką mistrza duchowego. We wszystkich najstarszych mistycznych kultach świata można znaleźć metaforyczny symbol węża, a jeśli widzimy jakieś obrazy lub wizerunki Mistrza Jogi, Śiwa Mahadewa, zauważamy święte węże opasujące jego talię, szyję i ramiona. Bogini Kali jest również ozdobiona wężami, a Doskonały Niebiański Mistrz, Bóstwo Wisznu wiecznie spoczywa na dużym zwiniętym wężu, na Śeszy.

Ta moc świętego węża, w tradycjach indyjskich zwykle kobry, symbolizuje nieświadomość w człowieku. W krajach skandynawskich, europejskich, latynoamerykańskich i bliskowschodnich oraz w wielu różnych cywilizacjach świata koncepcja mocy węża jest reprezentowana w pomnikach i starożytnych artefaktach. Oznacza to, że w przeszłości Kundalini jako ideał mistyczny było znane ludziom ze wszystkich części świata. Jednak Kundalini możemy sobie wyobrazić w dowolny sposób, ponieważ w rzeczywistości prana nie ma formy ani wymiaru, jest nieskończona. W tradycyjnych opisach przebudzenia Kundalini Śakti mówi się, że Kundalini rezyduje w muladharze w postaci zwiniętego węża, a kiedy wąż się budzi, rozwija się i wystrzeliwuje w górę przez sushumna (przejście psychiczne w centrum rdzenia kręgowego), otwierając inne czakry. 

Brahmachari Swami Vyasdev w swojej książce Science of the Soul opisuje przebudzenie Kundalini w następujący sposób: „Sadhakowie widzieli sushumnę w postaci świetlistego pręta lub kolumny, złocistożółtego węża, a czasami jako lśniącego ciemnego (nila) węża o długości około dziesięciu cali, 25 centymetrów, z krwistoczerwonymi oczami jak tlący się węgiel drzewny, przednią częścią języka wibrującą i świecącą jak piorun, wznoszący się wzdłuż kręgosłupa”. Znaczenie zwojów węża jest następujące: trzy zwoje reprezentują trzy matry Om, które odnoszą się do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Znaczenia do gun: tamas, radźas i sattva; do trzech stanów świadomości: czuwania, snu i śnienia; oraz do typów doznań: doznań subiektywnych, doznań zmysłowych i doznań nieobecnych. Cewka 1/2 reprezentuje stan transcendencji, w którym nie ma jawy, snu ani śnienia. Tak więc 3 1/2 zwojów oznacza całkowite doświadczenie wszechświata (Brahmandam) i doświadczenie transcendencji (duchowości).

Kto może obudzić Kundalini?


Jest wielu ludzi, którzy przebudzili swoje Kundalini, chociaż tych, u których owo Przebudzenie udało się utrzymać tak, aby twalo i służyło innym ludziom jest bardzo mało. Nie tylko święci i sadhu, ale poeci, malarze, wojownicy, pisarze, każdy może w pewnym stopniu obudzić boską Kundalini Śakti, Moc Świętej Matki, Moc Boskiego Życia, Moc i Potęgę Stwarzania. Wraz z przebudzeniem Kundalini Śakti mają miejsce nie tylko wizje Boga, następuje świt twórczej inteligencji i przebudzenie supramentalnych zdolności. Aktywując boską Kundalini Śakti możesz stać się kimkolwiek w życiu. Energia Kundalini jest na początku w zasadzie jedną energią, praną ogniową, promiennym strumieniem samanah, ale wyraża się inaczej poprzez poszczególne ośrodki psychiczne lub czakry – najpierw w sposób wulgarny, instynktowny, a następnie w coraz bardziej subtelny i promienny sposób. Udoskonalanie ekspresji tej energii czy mocy na wyższych i subtelniejszych poziomach wibracji reprezentuje wznoszenie się ludzkiej świadomości do jej najwyższych możliwości.

Kundalini Śakti jest energią twórczą, jest energią wyrażania boskiej Jaźni, Duszy, Dźiwah i Dźwatman. Tak jak podczas reprodukcji powstaje nowe życie, tak samo ktoś taki jak Einstein używa tej samej energii w innej, bardziej subtelnej dziedzinie, aby stworzyć teorię taką jak teoria względności. To ta sama energia, która wyraża się, gdy ktoś komponuje lub gra piękną muzykę albo tworzy poezję, tyle, że większe cuda wymagają wiekszej Mocy, działania siły czy energii w czasie. To ta sama energia, która przejawia się we wszystkich aspektach życia, niezależnie od tego, czy chodzi o budowanie firmy, wypełnianie obowiązków rodzinnych, czy osiąganie celu, do którego dążysz w życiu. To wszystko są wyrazy tej samej twórczej energii, siły czy mocy. Każdy, czy to domownik, czy sannjasin, musi pamiętać, że przebudzenie Kundalini Śakti jest głównym celem ludzkiej inkarnacji. Wszystkie przyjemności zmysłowego życia, którymi się teraz cieszymy, mają na celu jedynie zwiększenie przebudzenia Kundalini pośród niesprzyjających okoliczności życia człowieka.

Proces metamorfozy ludzkiej Duszy/Jaźni


Wraz z przebudzeniem Kundalini Śakti w życiu następuje przemiana, jasna przemiana duchowa. Ma to zwykle niewiele wspólnego z czyimś życiem moralnym, religijnym czy etycznym. Ma to więcej wspólnego z jakością naszych doświadczeń i percepcji, gdyż kiedy budzi się Kundalini Śakti, zmienia się ludzki umysł, a także zmieniają się bardzo priorytety i przywiązania życiowe. Wszystkie wasze karmany przechodzą proces integracji. Jest to zjawisko głębokie, ale bardzo proste do zrozumienia i ogarnięcia. Kiedy jest się  dzieckiem kocha zabawki, ale dlaczego nie kocha się ich teraz kiedy jest się dorosłym? Ponieważ zmienił się nasz umysł, a co za tym idzie, twoje przywiązania również się zmieniły. Tak więc wraz z przebudzeniem Kundalini Śakti następuje metamorfoza, przeistoczenie. Istnieje nawet możliwość restrukturyzacji całego ciała fizycznego aby je dostroić do powłoki subtelniejszej, do ciała eteryczne zwanego lingamicznym, ciałem lingamu, eteralem. Kiedy budzi się Kundalini, ciało fizyczne i eteryczne przechodzi wiele zmian.

Na ogół są to zmiany pozytywne, ale jeśli twój guru nie jest ostrożny albo celowo wystawia ciebie na próby, mogą być również negatywne. Kiedy Śakti budzi się, komórki w ciele są całkowicie naładowane i rozpoczyna się również proces odmładzania lub powstrzymania starzenia się. Zmienia się głos, zmienia się zapach ciała fizycznego, zmieniają się również wydzieliny hormonalne. W rzeczywistości transformacja komórek w ciele i mózgu odbywa się w znacznie szybszym tempie niż normalnie. To tylko kilka spostrzeżeń o zmianach z powodu rozwoju duchowego, jednak naukowcy nadal stawiają pierwsze kroki w tej dziedzinie.

Po co budzić Kundalini Śakti?


Jeśli chcesz podjąć praktykę Kundalini Jogi, najważniejsze jest to, że masz głęboki powód lub cel. Jeśli chcesz obudzić Kundalini dla mocy psychicznych, to proszę bardzo, idź naprzód ze swoim własnym przeznaczeniem, ale jeśli chcesz obudzić Kundalini, aby cieszyć się komunią między Śiwą i Śakti, rzeczywistą komunią między dwiema wielkimi siłami i potęgami w niebiosach, jeśli chcesz wejść w duchowy stan samadhi i doświadczyć absolutu w kosmosie, i jeśli chcesz zrozumieć kryjącą się za pozorami Prawdę, Satjam, a jeśli cel twojej pielgrzymki jest bardzo wielki, to nic nie może ci przeszkodzić. Poprzez przebudzenie Kundalini rekompensujesz prawa natury i przyspieszasz tempo swojej fizycznej, umysłowej i duchowej ewolucji. Gdy przebudzi się wielka boska Śakti Dewi, człowiek nie jest już wulgarnym ciałem fizycznym, działającym z niższym umysłem i praną o niskim napięciu. Zamiast tego, każda komórka jego ciała jest naładowana wysokonapięciową Praną od Kundalini. A kiedy następuje całkowite przebudzenie, człowiek staje się młodszym bóstwem, ucieleśnieniem boskości”. Celem przebudzenia Kundalini jest zatem przebóstwienie, przeistoczenie człowieka, przemienie duchowe, transformacja w anielską czy boską istotę wyższego rodzaju. 

Kundalini i czakramy 


Pojęcie energii czy mocy Kundalini istnieje od wielu wieków i było wspominane już w starożytnych tekstach wedyjskich starszych niż z 1000 roku p.e.ch. Termin „Kundalini” pochodzi od sanskryckiego terminu i oznacza 'węża’ lub 'wężową siłę’, ponieważ według praktykujących energia Kundalini jest jak zwinięty wąż, który siedzi u podstawy Twojego kręgosłupa, śpi i nie jest pobudzony. Joga Kundalini jest praktykowana w celu aktywacji tej energii, która porusza się w górę. Dzięki jodze, energia zaczyna wibrować w nas i płynąc wzdłuż linii kręgosłupa przy którym umiejscowiona jest część czakr, które stanowią siedem centralnych punktów w Twoim ciele. Każda odpowiada za inną funkcję w organizmie. Uczestnicy przed pierwszymi zajęciami, powinni pamiętać, aby 2-3 godziny przed rozpoczęciem zajęć, nie jeść nic ciężkiego, ponieważ prana (energia życiowa) zostanie skierowana do układu trawiennego, a niektóre ćwiczenia mogą być niewykonalne. Nie wolno też jeść ani pić w czasie zajęć, podczas sesji z naukami i praktykami Jogi. Warto więc pamiętać o tym, aby nie doświadczyć efektu odwrotnego od zamierzonego – czyli poprawy zdrowia fizycznego oraz emocjonalnego. 

Czakra korzenia, podstawy 

Czakra korzenia, zwana pierwszą czakrą, czyli Muladhara lub Adhara (zbiornik, naczynie, waza), jest w kolorze czerwonym. Mieści się w dole ciała na poziomie kości ogonowej kręgosłupa i odpowiedzialna jest za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów wewnętrznych. Jeśli ktoś ma zblokowana pierwszą czakrę to łatwo popada w konflikty, jest osobą smutną oraz często nie wierzy we własne siły i możliwości (to samo jeśli nie lubimy kolorów w odcieniach czerwieni). Zdarza się ludziom chorować na depresję, mają problemy układem rozrodczym, spłodzeniem potomstwa oraz zajściem w ciążę. Czakra podstawy i korzenia to także miejsce w ciele, które pomaga nam osiedlać się na ziemi, odnaleźć swoje miejsce, swój dom, i jeśli ktoś nigdzie nie może znaleźć sobie miejsca, to jest to jedno z zaburzeń tej czakry. 

Czakra sakralna, podpępkowa

Ogólnie dla celów leczniczych ma kolor pomarańczowy i jest umiejscowiona nieopodal pępka, tuż pod pępkiem jako tak zwany środek ciężkości. Problemy z drugą czakrą wiążą się bezpośrednio z naturą emocjonalną i seksualną oraz brakiem odczuwanej przyjemności, utkwieniem w odczuciach przykrych oraz zmniejszonymi siłami witalnymi. Często także z pesymistycznym lub cierpiętnicznym, narzekającym podejściem do codziennego życia. Czakra sakralna kontroluje nogi oraz jelita, w tym ruch robaczkowy w jelitach. Co ciekawe, energia seksualna i energia kreacji są do siebie bardzo zbliżone w odczuciu, dlatego czakra sakralna może sprzyjać również pobudzeniu twórczej energii, chociaż seksualna kuhu to co innego niż moc stwórcza. Drugi ćakram związany jest także a płynami, z układem krwionosnym i limfatycznym oraz śliną, odpowiada także za zdolności pływania i orientację w wodzie, których brak jest, gdy ośrodek jest zablokowany. 

Czakra splotu słonecznego 

Przypisano do trzeciej głownej ćakry kolor żółty, a umiejscowiona jest pomiędzy pępkiem a klatką piersiową. Jej nieprawidłowe funkcje objawiają się agresją, bezradnością, błędnymi przekonaniami oraz nierzadko też pracoholizmem. Towarzyszą jej zablokowaniom choroby związane z układem trawienia. Wątroba i woreczek żółciowy oraz żołądek i trzustka to narządy najczęściej cierpiące przez zablokowanie owej czakry. Zwykle powiązana z nią jest również diagnoza cukrzycy oraz wielu chorób z osłabienia lub nadmiaru ognia trawiennego. 

Czakra serca 

Ten zielony ośrodek czakralny mieści się w pobliżu serca, w środku klatki pierwsiowej, na poziomie pomiędzy sutkami. Odpowiedzialna jest przede wszystkim za uczucia i empatię oraz zmysł dotyku. Choć osoby mające w sobie dużo empatii czy raczej współczucia pomagają innym i są doceniane przez społeczeństwo, to często zapominają one o sobie, swoich potrzebach i uczuciach. Czasem wiąże się to z problemami natury kardiologicznej oraz z zespołami płucno-sercowymi. Ćakra odpowiada za funkcjonowanie aparatu oddechowego zatem wszelkie duszności, choroby płuc i oskrzeli także związane są z cakrą sercową. Dolegliwości takie jak melancholia, acedia, poczucie samotności często związane są z zaburzeniami ośrodka sercowego. 

Czakra gardła

Ma w tęczowej sekwencji uzdrawiania kolor niebieski i dotyczą jej wszystkie schorzenia umiejscowione w okolicach gardła takie jak: ból gardła i krtani, zaburzenia słuchu i choroby uszu, tarczyca i przytarczyczki, zaburzenia funkcji hormonalnych tarczycy, słyszenie głosów etc. Ludzie z zablokowanym niebieskim czakramem, są przepełnieni złymi emocjami na temat przeszłości. Mają w sobie zwykle dużo żalu, poczucia winy i smutku. Ćakram gardła związany jest ze słuchem oraz zdolnością słuchania i wysłuchiwania.   

Czakra trzeciego oka 

Jest silnie związana z funkcjonowaniem mózgu i ma kolor jasnogranatowy, bardziej ciemnoniebieski, indygo, trochę z domieszką fioletu. Problemy jakie tu występują to te z pamięcią oraz koncentracją. Osoby, które mają zablokowany ten ośrodek energetyczny, są w swoich działaniach krótkowzroczni i zapominają często o ważnych sprawach. Choroby, jakie dotykają ludzi z problemami w tym obszarze to m.in. migreny oraz chore zatoki, także zaburzone poczucie rytmu czasowego, bycie za wcześnie lub za późno, prokrastynacje czyli spóźnialstwo, zapominanie o ważnych wydarzeniach (jak urodziny żony czy rocznice poznania). Brak wyważonego osądu i poglądu, popadanie w skrajne ideologie, to także zaburzenia trzeciego oka. 

Czakra korony ponad głową 

Znajduje się wysoko ponad głową, w odległości własnych rąk wyciągniętych wysoko do góry, chociaż jej początkiem jest już szczyt głowy, szczyt czaszki. Ma barwę fioletową lub czasem diamentową i ściśle wiąże się z naturą i psychiką oraz światem niematerialnym, nadziemskim. Zablokowana prowadzi do depresji oraz powoduje brak tolerancji i wycofanie społeczne, alienację. Odblokowanie jej sprawia, że jesteśmy otwarci, pełni nadziei oraz ufni. Obszar na szczycie głowy, na szczycie czaszki, to koło kanałów energetycznych, w tym meridianów, które na węźle szczytu głowu wchodzą z ośrodka korony do wnętrza głowy i ciała człowieka. 

Uważa się, że wraz ze wzrostem energii czy mocy Kundalini Śakti pomaga zrównoważyć te miejsca energetyczne i przyczynić się do duchowego i fizycznego dobrego samopoczucia. Mówi się też, że regularna praktyka tego rodzaju Jogi jak Kundalini Joga czy lepiej Laja lub Krija Joga prowadzi do duchowego oświecenia, zwanego „przebudzeniem Kundalini” lub "przebudzeniem Śakti". 

W porównaniu z innymi formami Jogi, Kundalini Joga jest praktyką bardziej duchową, ale wymaga dłuższego praktykowania jednego z tradycyjnych systemów, którego jest częścią, inaczej w dłuższej perspektywie nie ma postępów w rozwoju duchowym, zostaje tylko kręcenie się w kółko, zapewne przy poprawie zdrowia. Wciąż obejmuje zajęcia i ćwiczenia fizyczne, ale nie są one głównym celem praktyk z Kundalini. Różni się to na przykład od podstaw Hatha Jogi także w jej formach nieco spaczonych jak asztanga oraz vinyasa, które obracają się głównie wokół pozycji ciała czyli asan, a przecież prawdziwa Hatha Joga zawiera w sobie zarówno metody asztanga jak i winjasy - jako rodzaj ćwiczenia na pewien czas. Kundalini Joga jest również bardzo precyzyjna i powtarzalna, a przynajmniej powinna taka być, jak zresztą jest to od początku w Laja i Krija Jodze, które są nierozerwalne z praktykami Kundalini jako grupą wewnętrzną praktyk. Podczas gdy różne rodzaje Hatha Jogi płyną wraz z oddechem, praktyki Kundalini Jogi, tak jak w Laja Jodze się praktykuje łączy śpiewanie, ruch i oddychanie według określonych wzorców, chociażby w ćwiczeniach rytmicznych zwanych pokłonami. Tradycyjnie, styl praktyki zależy od głównego nurtu do jakiego należy Aśrama oraz Śri Guruh - główni mistrzowie Szkoły Jogi: vaidika to styl wedyjski, pauranika to styl puraniczny, a tantrika to styl tantryczny nauczania Jogi (Joganuśasanam) oraz prowadzenia praktyk. Nieco inaczej prowadzi zajęcia Jogi nauczyciel o gruncie w Bhakti Jodze, niź taki, który jest Dźńanim. 

O oddychaniu, mantrach, krijach i mudrach 


Kundalini Joga jako część praktyki tradycyjnej Laja Jogi składa się z sześciu głównych elementów, które wykonuje się w następującej kolejności: 

* Pieśń otwierająca. Każda lekcja sadhany zaczyna się od śpiewu czy recytowania mantr w sanskrycie, znanego również jako dostrajanie. Po tym etapie następuje dalsza część zajęć z Kundalini. 
* Pranajama lub ćwiczenia Prana Krija. Uczestnicy wykonują ćwiczenia oddechowe, a czasem także rozciągające kręgosłup, połączenia oddychania z ruchem. Celem pranajamy jest praktykowanie kontroli oddechu, energii oddechu. 
* Krija. To sekwencja pozycji czyli specyficznych asan, pranajamy, mudr (gestów ciała i rąk lub języka), dźwięków i medytacji. Długość i intensywność zależy tu od doświadczenia instruktora lub mistrza. Twoje ciało po krijach będzie przez Ciebie zupełnie inaczej odczuwane – Twoje możliwości będą znacznie większe niż przed praktyką. 
* Relaks, odprężenie, yogodam. Pozwala Twojemu ciału i umysłowi wchłonąć efekty praktyk krija. 
* Medytacja. Twój instruktor prowadzi cię przez podstawy koncentracji i medytacji, aby kultywować samoświadomość. 
* Pieśń zamykająca, czasem mantram, a czasem bhadźanam. Lekcja kończy się śpiewem zamykającym lub recytacją końcową, czasem pracą z wibracjami typu bidźa mantram. 

O pozycjach ciała - Asanam


Pozycja martwego ciała – Śava-Asana

Śavah jest to często używana do zakończenia sesji Jogi asana, głównie ze względu na jej regenerujący charakter. Większość ludzi uważa, że to najłatwiejsza pozycja, ponieważ po prostu polega na leżeniu na plecach z rękami i nogami na podłodze, ręce blisko tułowia, wnętrzem dłoni w górę skierowane, a nogi, stopy, na szerokość bioder od siebie wyciągnięte. Prawda jest taka, że jest ona jedną z najtrudniejszych, ponieważ wymaga ciszy, spokoju i całkowitego relaksu, głębokiego odprężenia – co jest czymś, co niewielu ludzi jest w stanie zrobić, ponieważ wymaga zablokowania wszelkich fizycznych i psychicznych zakłóceń oraz oderwania się od codziennych zmartwień i stresów życiowych. Słowo rdzenne "śavah" oraz "śavam" ma swoje znaczenia, które warto wziąć pod uwagę w praktyce Śawa-Asany. Śavah oznacza znajdowanie się na podłożu, u podstawy, zatem niejako na podłodze, a jeszcze lepiej na ziemi. Śavah to ciało leżące jek martwe, a zatem w bezruchu, bezwładnie ciężkie, stąd pozycja trupa lub pozycja martwa, jednak głęboka relaksacja ma spowodować wzmożenie poczucia ciężkości i bezwładnego zalegania ciała na podłożu. Śavah oznacza kolor ciemnożółty, a taki należy emanować, obudzić jako promieniowanie aury, ciała eterycznego. W ramach regeneracji, Śavah oznacza także jadnięta różnych gatunków zwierząt, stąd wchodzimy w stan takiej regeneracji jakbyśmy stali się młodym zwierzątkiem, jagnieciem czy cielaczkiem. Praca z energią koloru ciemnożółtego, intensywnie żółtego, wręcz oliwkowego lub opalonego, powoduje oczyszczenie od wchodzenia w kontakt z martwym ciałem lub duchami zmarłych - i to też jest Śavah - oczyszczenie od zmarłych duchów. Śavah lub Śavam składa się z dwóch sylab, Śa - o znaczeniu oczyszczania, Va - o znaczeniu wody lub wiatru, zatem mamy razem oczyszczanie poprzez przepływ wody i/lub wiatru, a w Jodze to oznacza, że oddech pracuje tak jakby fale wody przypływały i odpływały oczyszczając całe ciało razem z aurą eteryczną. 

Pozycja kobry lub naga – Bhudźanga-Asana 

Pozycja kobry doskonale radzi sobie z rozciąganiem pleców, wzmacnianiem mięśni ramion i łagodzeniem bólu krzyża. Ażeby wykonać tę pozycję, połóż się na brzuchu z nogami i goleniami dotykającymi podłoża, a ręce trzymaj blisko boków, wzdłuż tułowia. Następnie, nie używając ramion do podparcia, chociaż dłonie są na podłożu przy biodrach i udach, unieś głowę oraz górną część ciała tak, aby plecy utworzyły łuk i unieś głowę w kierunku nieba, ku górze, spoglądając jak najwyżej, możliwie także aż za siebie do tyłu. Ciało do pępka spoczywa na podłożu, a nogi są razem złączone dokładnie, tak aby przypominały ogon węża. jesli trudno się tak unieść powolutku i spokojnie, to można dłońmi chwycić za pośladki. Bhudźa (ang. Bhuja) oznacza "pień", "tułów", "kadłub", "strzałę" lub "trąbę słonia" oraz "zagięcie", "krzywiznę" - tak właśnie jak jest w przyjmowanej pozycji "zgiętego pnia" czy "wygiętego tułowia". Bhudźa to także długość geograficzna, zatem mamy sugestię kierunków w jakich należy praktykować tę asanę. Bhudźa to także "podstawa trójkąta" oraz "bok trójkąta" (jeśli kończy się na długie "a"), zatem wiemy już trochę o geometrii przestrzennej naszej asany. Bhudźaṅga (z ang. Bhujaṅga) to rodzaj węża, naga, wężowej istoty, takiej jak mityczny smok wężowy znany jako Rahu (Głowa) i Ketu (Ogon) w postaci znanej z mitycznej legendy w astrologii wedyjskiej, wężowy smok węzłów zaćmieniowych Księżyca i Słońca. Część ogonowa węża czy smoka wężowego (Ketu) spoczywa jakby martwa, ale głowa i przód ciała (Rahu) podnosi się własną mocą, aby spalić wszelkie pozostałości asurowego karmana i wzmóc ogień życia oraz światło wewnętrzne z ognia czy żaru wewnętrznego. Bhudźaṅga to asana ogniowa, która ma za zadanie spalać wszelkie negatywności, spalać wszelką ciemność, wzmagać ogień, wypalać demoniczność z wpływów i karmana wężowego smoka Rahu oraz Ketu. Pozycja ma za zadanie spalać, usuwać wszelkie skłonności demoniczne pochodzące od zaćmienia umysłu i zmysłów przez mroczne asury, w tym skłonności do rozpusty i rozwiązłości, dewiacji pederastycznych, cudzołóstwa, lecheryzmu etc. Bhudźaṅga jest zatem mocno związana z etyczną stroną Jogi, w tym z zasadą Brahmaćarya, gdzie solidnie kultywuje się wstrzemięźliwość. Mamy zatem oczyszczanie z prawdziwie ognistych skłonności w Kundalini Jodze i nie tylko w tej Jodze. 

Pozycja Tygrysa (Wielkiego Kota) - Mardźari (Mardźarya-Asana)

Pozycja Wielkiego Kota czyli Tygrysa lub Irbisa, Mārjāra (Mārdźāra) lub także Vyāghra (Tygrys), składa się w rzeczywistości z dwóch pozycji, ale określa się ją jako jedną, ponieważ prawie zawsze są one wykonywane razem jako przeciwstawne części. Pozycja ta polega na staniu na czworakach z kolanami i stopami rozstawionymi na szerokość bioder. Ręce podpierają się o ziemię jako przednie łapy, prosto pod ramionami i barkami. Podczas wdechu wykonuje się pozycję w której unosi się głowę oraz klatkę piersiową w kierunku nieba oraz opuszcza się brzuch. Podczas wydechu wykonuje się pozycję w której wyciąga się plecy do góry (wygina się grzbiet tygysi czy koci) i zbliża się brodę do klatki piersiowej. Marjari (Mārjāri) to ulubiona asana syna Ryszi Sahadeva oraz ojca Śrutaśravasa, który od tej pozycji jogicznej nosił swoje nazwisko. Mardźari to częste określenie samicy dużych kotów, tygrysicy, lwicy, irbisicy, a także różnych gatunków piżmowców i samego piżma. Nazwa związana od piżma z kolorem intensywnie żółtym, takim jakie mają kocie piżmowce. Mārjārīya to duży kot, a także śudra - stan społeczny niewolniczy i najemny, najniższa warna w Indii, gdzie konieczne jest bardzo wzmożone i regularne oczyszczanie się poprzez obmywanie. Mārjārīya oznacza zatem także oczyszczanie ciała, co wykonuje się z pomocą tej asany, oczyszczanie z cech i skłonności śudrowych, niewolniczych, oczyszczanie z oznak zniewolenia takich jak nacięcia (sznyty) czy tatuaże lub wypalane znaki niewolnicze. Mardźara to kot leśny, samiec, duży, żyjący w pieczarach lub jaskiniach, mający swoje legowisko, niczym praktycy Jogi swoje maty czy lepiej koce, tygrysie skóry do leżenia w asanach. Mardźara to także jedno z mitycznych zwierząt jakie są wytwarzane w procedurach wyłania się bestii o kocim czy tygrysim obrazie poprzez działania magiczne. Rdzeń Mardź, Mardźa oznacza mycie się, oczyszczanie, tak jak myją się koty jako gatunek, często i dokładnie, szczególnie kocice czy tygrysice, Mardźari. W Jodze, w takiej pozycji chodzi o obmywanie się oddechem, praną, a także o dźwięczenie, co nawiązuje do pozycji lwiej i ryku lwa oraz mruczenia kota. Ćwiczenie oddechowe z przeciąganiem grzbietu tygrysa czy wielkiego kota często znane jest jako "kot pręży grzbiet" lub "przeciąganie kota" etc. 

Hatha Joga/h


Hatha Joga to ogólny termin odnoszący się do każdego rodzaju jogi z ćwiczeniami zównoważenia, który uczy pozycji fizycznych w sposób podobny do ćwiczeń postaw i pozycji w qigong. Niemal każdy rodzaj zajęć Jogi prowadzonych na Zachodzie to coś wyrwanego z kontekstu systemu Hatha Joga opartego na naukach Mistrza Śiwa Jogeśwara oraz dziewięciu Nawanathów. Kiedy klasa jest reklamowana jako Hatha Joga, ogólnie oznacza to, że otrzymasz delikatne wprowadzenie do najbardziej podstawowych aspektów i pozycji Jogi, a przynajmniej tak powinno być. Prawdopodobnie nie będziesz się pocić na pierwszych zajęciach Hatha Jogi, ale opuścisz zajęcia czując się lepiej, luźniej i bardziej w stanie zrelaksowania. Hatha Joga zajmuje się równoważeniem, harmonizowaniem energii Słońca i Księżyca, przeplata ćwiczenia intensywnego wysiłku z ćwiczeniami intensywnego odpoczynku, relaksacji. 

LINKI: 


Obszerniejszy artykuł na temat praktyki Kundalini Śakti: 


Laja Joga, Ćakry i Śakti Kundalini: 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz